Archív

A múltheti Ian Curtis/Joy Division hír kapcsán villant be Anton Corbijn neve. A külföldön nagyon ismert és keresett fotós, rendező munkái valahogy elkerülik itthon az emberek figyelmét, pedig biztos, hogy belefutottatok már legalább néhányszor. Legújabb filmje, a Depeche Mode Live in Berlin november 17-én kerül bemutatásra itthon DVD formájában, de rengeteg izgalmas zenei vonatkozású film és videoklip köthető a nevéhez, portréfotóiról nem is beszélve. Lássuk, ki is ő valójában!

A holland fotográfus, film- és videoklip rendező 1955-ben született, jelenleg Londonban él. 1975-ben, mikor először látta Herman Brood-ot (holland rock, bluesrock zenész) egy kis klub színpadán, készített róla néhány fotót. Brood ezután híres lett, ahogy a róla készült fotók is, és egyik pillanatról a másikra Corbijn hivatásos zenei fotós lett, a 70-es évek végére már az NME (New Musical Express) és a The Face címlapon hozta le a fotóit és egyre komolyabb összegeket fizettek érte. Belecsöppent az akkori zenei élet közepébe és jó ízléssel válogatta meg, kiket fotózzon. Csak néhány zenekar, a teljesség igénye nélkül: Joy Division, Tom Waits, David Bowie, Miles Davis, Björk, Nick Cave, Metallica, The Rolling Stones, The Killers, R.E.M., Elvis Costello, Roxette, U2, Depeche Mode, Bruce Springsteen. De a zenészeknél nem volt megállás, jöttek a színészporték  is, Robert De Niro, Clint Eastwood, de még a kvantumfizikus Stephen Hawking-ot is lencsevégre kapta. Fotóit és nevét elsősorban a kontrasztos, kemény fekete-fehér fotókhoz kötik, de 1989-től készített néhány színes, filterezett képeket is Siouxsie Sioux-ról is (angol dalszerző, a Siouxsie and the Banshees post-punk banda énekesnője).

Fotós karrierje már javában szaladt a maga útján, mikor 1983-ban először kérte fel Palais Schaumburg, egy német new wave banda, hogy rendezze meg a videót Hockey című dalukhoz. Fotóival ellentétben, amik karakteresek és könnyen felismerhető stílusjegyekkel rendelkeznek, zenei videói nagyon széles skálán mozognak. Az első után nem volt megállás, rendezett klipet Nick Cave-nek (Straight To You), a Nirvananak (Heart-Shaped Box), Johnny Cash-nek (Delia’s Gone), kettőt a Metallicának (Mama Said), kettőt a Coldplay-nek (Talk) a The Killers-nek, négyet a U2-nak (pl. One) és eddig összesen 19 videót a Depeche Mode-nak (pl. Strangelove, Personal Jesus). A teljes listát nézzétek meg IMDB-n, de itt most legyen elég annyi, hogy sok. Inkább nézzük is meg az egyiket, jöjjön egy kis Nirvana, aztán térjünk rá a filmekre is!

Legelső nagyfilmjét 1993-ban forgatta a Depeche Mode-nak Devotional címmel az akkori turnéjukról, ezt ’95-ben Grammy-re is jelölték. Ahogy a bevezetőben is említettem, novemberben pedig jön még egy. Eddigi nyolc filmjéből kettőt szeretnék kiemelni időrendben. 2007-ben készült a Control, ami Ian Curtis, a Joy Divison frontemberének életét dolgozza fel. Gyönyörűen fényképezett, sötét film, amiben Sam Riley alakítja Curtist, Samantha Morton pedig a feleségét, és mindketten tökéletesek a szerepükben. Kíváncsi lennék, milyen érzés lehetett megrendezni egy ilyen ikonikus figura életéről szóló filmet úgy, hogy harminc évvel ezelőtt még a színpadon fotózta. Másik figyelemreméltó filmje Az üldözött (A Most Wanted Man) idén augusztusban került mozikba, ez Philip Seymour Hoffman utolsó filmje. Politikai thriller, ami remekül kezeli a feszültséget és remek szereplőgárdát válogattak össze hozzá, Hoffman mellett a főbb szerepekben ott van Rachel McAdams, Daniel Brühl és Willem Dafoe is.

Corbijn fotóalbumai a világ minden pontján a legnagyobb múzeumok és galériák boltjainak polcán csücsül, fogunk még tőle videoklipeket látni és ha igazak a pletykák, idén kezdi forgatni következő filmjét James Dean-ről. Termékeny művész, akinek látványvilága erőteljes, nagy kedvenc. A továbbiakban beszéljenek helyettem a fotói.

Décsy Eszter
fotó: Anton Corbijn

Kapcsolódó:
“Sötét szövegek” bukkannak felszínre – Ian Curtis jegyzetei és dalszövegei egy kötetben
Joy Division – Unknown Pleasures Minda Endrével

Megosztom.

Comments are closed.