Archív

sexepil1_2014

Kezdetben volt a punkzene, még a 70-es évek elején, messze tőlünk, a vasfüggöny szerencsésebbik felén. Sok év csúszással, de azért áttörte a határokat és végül csak megjelent nálunk is. Érdekes zenetörténeti csemege a punk hazai fejlődése, irányai, alakulása, és ritka pillanat, hogy egy zenekar alapítása után 32 évvel új anyaggal jelentkezzen, szinte a semmiből előbukkanva. Izgalmas nap ez a mai, itt az új Sexepil nagylemez, a Your Scream is Music!

 

A Sex Pistols, Clash és Ramones nyomdokain haladva gombamód megjelentek a magyar zenekarok, lázadva az akkori kommunista/szocialista rendszer ellen. 1982-83-ban kezdte az Auróra, a CPg, a Kretens, az Agydaganat és még sokan mások, köztük a Sexepil is. Kemény időszak volt, a pártállam erősen ráncolta a homlokát, a zenekarok kiadókhoz nem mehettek, csak kéz alatt, másolt kazettákon terjeszthették a lemezeket. A CPg tagjait ’83-ban lecsukták, a beszédes nevű Közellenség tagjait pedig ’84-ben tették hűvösre egy időre. A ’80-as évek második felében már lazult a szigor, a rendszerváltás pedig értelmetlenné tette az akkori zenekarok létezését. Azaz csak részben. A szövegek tárgya már nem a kommunizmus fikázása volt, a fogyasztói társadalom került középpontba és a punk kultúra továbbra is virágzik a mai napig, még ha nem is olyan intenzíven, mint a rendszerváltás előtt vagy a ’90-es évek elején.

 

1982-ben részben az akkor nagyon népszerű ETA romjain alakult meg a Sexepil. A magyar punk hőskorszakában alakult zenekar tagjai (Hegyi Zoltán, László Viktor, Kocsis Tamás és Vangel Tibor) akkor már régóta zenéltek. Már az ETA sem volt az a szó szerinti punk zsáner, de a Sexepil még inkább elszakadt ettől, jóval alternatívabb, progresszívebb, new wave-es vonalat képviseltek. ’84-től folyamatosan koncerteztek, leginkább a Ráday Klubban olyan hozzájuk hasonló zenekarokkal, mint az Európa Kiadó, a Sziámi, a Kontroll Csoport, vagy a Balaton, de az első lemez sokáig váratott magára, köszönhetően az akkori körülményeknek is. 1988-ban jelent meg az Egyesült Álmok lemez, amin érezhető a sokéves munka és szöszölés, rendhagyó anyag keletkezett. ’89 elején, akkor már másodszorra a zenekar megvált Hegyi Zoltán énekestől, akinek a helyére nem sokkal később a holland Mick Ness került. Ez nem csak meglepő, de hatalmas fordulatot is hozott a zenekar életében. A dalszövegek már angolul születtek, és a rendszerváltás után az út is megnyílt nyugat felé, mégpedig egyenes út. A második nagylemez 1990-ben jelent meg Love-Jealousy-Hate címmel, és ezt már nem csak Budapesten rögzítették, hanem Hollandiában és Észtországban is dolgoztak rajta.

 

 

A ’90-es évek Mick Ness időszaka mind szövegvilágban, mind hangzásban elképesztő újításokat hozott itthonra, nemzetközi színvonalon zenéltek. Két videójukat, a fenti Jerusalemet és az Eroding Europe-ot játszotta az MTV, felléptek Björk zenekara, a Sugarcubes európai turnéján és 1994-ben a  Warner Music nemzetközi szerződést ajánlott nekik. Harmadik lemezüket, a Sugar for the Soul-t már az ő égiszük alatt rögzítették Brian Anderson (aki közeli kollégája Butch Vig, a Nirvana és a Foo Fighters producerének) irányításával. A lemez megjelenése után játszottak a texasi South by Southwest fesztiválon és a legendás new yorki CBGB-ben is, de a sikerek ellenére a zenekar hosszú időre eltűnt. 2006-ban felléptek a VOLTon és a Szigeten, de továbbra sem voltak igazi történések.

 

“Amikor 2007 környékén nyilvánvalóvá vált, hogy a Micknek se kedve, se ideje sincs igazán a zenekarban szerepelni, elkezdtünk énekeseket keresni. Megvolt már pár szám demója, többen énekeltek ezekre, megnéztünk egy csomó koncertet és egy csomó énekest, akik bár baromi jók voltak és baromi jók ma is, az általunk játszott zenében azonban idegennek hatottak volna.  A Sexepilnek valami más kellett. Én otthon próbálgattam énekeket, de eszembe sem jutott, hogy azt bárkinek is megmutassam, hiszen eszem ágában sem volt beállni énekesnek, de szerintem a többiek se gondoltak erre. Stúdióban még elénekelgetek, de nálam kevésbé exhibicionista ember nem nagyon létezik (Lis Fraser a Cocteau Twins-ből, vagy Kate Bush jut eszembe, akik azt is gyűlölik, ha nézik őket, miközben énekelnek).” – nyilatkozta Vangel Tibor.

 

Sok év munka után ma jelent meg a Your Scream is Music, a Sexepil hatodik lemeze, amit itthon a Pannonia Stúdióban és Cardiffban (Wales, UK) készültek, Schram Dávid hangmérnök-producer keverte. A maszterelést az a Gavin Lurssen végezte, aki korábban a Queens of the Stone Age, Sheryl Crow, Tom Waits, a Matchbox Twenty mellett is dolgozott. A várva várt új lemezről Vangel így nyilatkozott: “A Your Scream is Music annyiban hasonlít a többi Sexepil-lemezhez, hogy ez is egyfajta doomsday popzene, pre-apokaliptikus örömtánc. A zene tele van visszautalással, a szövegek angol nyelvűek”.

 

Volt szerencsém meghallgatni a lemezt még frissen, és őszintén mondom, hanyatt vágott. Sokkal profibb, összetettebb és izgalmasabb, mint amire elsőre számítottam. Nagyon oda kell rá figyelni, ha az összes apró réteget fel szeretnénk fedezni benne, de első hallgatásra is egy óriási élmény, színes és lehengerlő. Valóban van benne valami beteg pop vonal, de a grunge nyersségére hajaz, van benne valami post-punkos sötétség, és hatalmas adag energia. Ez egy kötelező lemez, hallgatni kell, sokszor egymás után!

 

Décsy Eszter

 

 

 

electronic4

Megosztom.

Comments are closed.

Itt zöldebb a fű és kövérebb a tavasz.

Kövess minket facebookon!