Archív

Az alig egy éve alakult Meteo igen gyorsan beírta magát a budapesti underground közegbe. A négytagú noise pop – garage psych – pszichedelikus rock vonalon balanszírozó zenekar (Rözge Maxim Sámuel – ének, gitár, Illyés Bence – basszus, Zékány Levente – billentyűk, Hajnes Bálint – dobok) csütörtökön játszik majd a Ten Years Before szervezésében, így leültünk velük beszélgetni egy kicsit kedvcsinálóként. :)

A neveteket egy magyar cyberpunk film ihlette. Én simán el tudom képzelni a műfajotokat egy szkizoid cyberpunk filmben. Van bármi köze a névválasztásnak a Meteo műfajához? Csupán a hangzatos szó miatt lett ez a neve, vagy van más mozgatórugója is a választásotoknak?
Kimondottan a film műfaja és az általa képviselt értékrend miatt választottuk a Meteo nevet. Habár a mi zenénk nem cyberpunk, átérezzük a punk életérzést. Főként a világ és nagy vonalakban a generációnk iránt érzett haragot és dühöt, de közben meg is értjük őket, és igyekszünk empatikusak lenni. De ez az érzés egy alapvető motorja és inspirációs forrása a zenénknek.

„Noise pop”, „garage psych”, „pszichedelikus rock”. Ezek mind a ti ismertetőjeleitek. Melyiket miért aggattátok magatokra?
Amikor megkérdezték, hogy milyen a mi zenénk, azért a „noise pop” megnevezésre esett a választás, mert alapvetően pop dalokat játszunk, amiket megpróbálunk érdekesen hangszerelni, sokszor zajokkal, zörejekkel is kísérletezve. Van két-három „garázs rock”-os dalunk, így lett a garage psych címke. A pszichedelikus rockot, pedig mások mondják rólunk.

Ha minden igaz, külföldről is kaptatok már megkereséseket. Honnan és milyen szándékkal?
A BPUG keresett meg minket berlini koncert lehetőséggel. Ők magyar zenekaroknak szerveznek fellépési lehetőséget egy berlini foglalt házba (foglalt ház: olyan elhagyott vagy használaton kívüli ingatlan, amit a tulajdonos tudta nélkül erőszakmentesen birtokba és használatba vettek többnyire alternatív csoportok.) Volt szerencsénk február elején személyesen találkozni a főszervezővel Berlinben és meg tudtuk nézni a helyet. Nekünk nagyon tetszett, és már nagyon várjuk, hogy ott játszhassunk.

Már volt szerencsétek a Middlemist Reddel is fellépni. Milyen volt a koncert?
Igen, rögtön a második koncertünkön a Dürerben előttük léptünk fel. Mi tök jól éreztük magunkat. Megdöbbenve láttuk a színpadról, hogy volt elől egy-két arc, akik kívülről énekelték az EP-nk dalait. Mind megmosolyogtuk. Middlemist Redék jófejek voltak és nagyon korrektek.

Maxiim, téged mint dalszerzőt mik inspirálnak elsősorban?
A zenét szinte bármi inspirálhatja: egy ablakból kiszóló, rádióból elkapott dallamfoszlánytól kezdve, egy új zenekar felfedezésén át, a környezetben észrevett harmóniákig és ritmusokig. Nemrég a Budapesti Fesztiválzenekar a Müpában Szergej Prokofjev: G-moll zongora versenyét játszotta, amitől eldobtam az agyamat. Azt hallgatva kaptam óriási inspirációt a zeneszerzéshez. Amikor ezt a darabot bemutatták, azt hiszem 1919-ben, az emberek szörnyülködve rohantak ki a koncertteremből a “futurista zene” miatt, majd a végén a szerző a bent maradtaknak gúnyosan meghajolt és ráadást játszott. Prokofjev egy igazi „cyberpunk” volt és egy modern ember, messze megelőzve a korát. Az ilyen attitűd számomra nagyon inspiráló. Az öntörvényű, hízelgést mellőző, őszinte művészetet szeretem.

Mi lesz a következő állomás 2016-ban, ahova szeretnétek elérkezni?
Legfontosabb célunk idén, hogy elkészítsünk egy lemezt, amire nagyjából már megvannak a számok. Ezenkívül van néhány fesztivál, ahová nagyon szívesen mennénk nyáron játszani. Reméljük, ez teljesül is.

Március 10-én fogtok játszani a feltörekvő zenészeket bemutató Ten Years Before koncertjén. A kezdeményezés az ő helyzetüket igyekszik megkönnyíteni. Mit gondoltok, milyen nehézségeik, vagy lehetőségeik vannak a feltörekvő, friss előadóknak?
Mi azt tapasztaltuk, hogy a már jobban befutott zenekarok nagyon segítőkészek, és egy új zenekarnak őszintén tudnak örülni. Próbálnak bevonni a zenei véráramba. Könnyű úgymond jó kapcsolatokat szerezni. Ezenkívül egyre több pályázat, verseny meg miegymás van, ami a tehetséges kezdő zenészeket igyekszik segíteni. A nehézségek alapvetően inkább társadalmi, szociális problémákhoz vezethetőek vissza, mint szinte minden más. Ha például a szülők a kezdeti időszakban tudják támogatni a gyerekük zenekarát, megveszik a hangszereket stb., és mellette jó a zene, akkor annak a bandának nem lesznek nagy nehézségeik. De, ha nincs dobszerkó, erősítő, rendes gitárok, meg turnébusz, amivel szállítani tudod ezeket, akkor az már probléma lehet. Másik nehézség megismerni és átlátni a zeneipar gazdasági működését. Miért járnak jogdíjak? Hogy lehet rádióba bekerülni? Ki dönti el, melyik zenekar lesz sikeres, melyik nem? Mennyi a gázsija egy bandának? Ez mitől függ? Hogy gazdálkodjon egy zenekar a bevételéből? Mi egy menedzser feladatköre? Stb…

Kérdések: Ten Years Before

Meteo a facebookon
koncertinfók itt

Kapcsolódó:
Ten Years Before cikkek és beszámolók itt!
Cikkek a Middlemist Redről itt!

Megosztom.

Comments are closed.