Archív

Banksyről a tavalyi londoni olimpia óta nem nagyon lehetett hallani. Most New Yorkba látogatott, hogy „megnézze a látnivalókat, és fessen rájuk”. Viszont ezt nem váratlanul tette, ugyanis már szeptemberben beharangozta a honlapján, hogy art showra készül, és felvette a kapcsolatot az ügynökén keresztül a Village Voice internetes magazinnal is, akiknek e-mailes interjút ajánlott.

A brit street artist egész októberben New Yorkban fog élni, és minden nap alkot valamit, amit aztán a honlapján és egy erre létrehozott instagram-profilon közzé is tesz, ezzel naponta kincsvadászatot indítva a város lakói között. Viszont most nem csak graffitikre lehet számítani, hanem szobrokra, videókra és installációkra is. Ehhez a projekthez tartozik például a neten keringő Dumbós videó is. Valamint egy másik elég rendhagyó művet is hátrahagyott már: egy kisteherautót, „ami nyugalmat szállít”.

Banksy azt nyilatkozta a Village Voicenak, hogy ez az egész egy kigondolt projekt, „A tervem, hogy itt éljek, reagáljak a dolgokra, megnézzem a látnivalókat és fessek rájuk.”.  Október elsején meg is jelent az első kép, amit a következő 24 órában először átfestettek, majd az egészet lefestették.

A projekt olyannyira kiállításként működik, hogy a képek mellett egy ingyenes hívható telefonszám is van, ami audio-guideként funkcionál, amin többnyire vicces és ironikus szövegeket lehet hallgatni a műről. – „Mit is pórbál itt a művész mondani? Ez egy válasz talán az alapösztönre, hogy megragadjuk az elnyomásunk eszközeit, és egyszerű játékszerekké alakítsuk őket? Vagy talán ez egy poszt-modern reakció arra, hogy a tárgyak jelei, hogyan válnak annyira valódivá, mint a tárgyak maguk? Viccelsz? Ki írja ezeket? Akárhogyis… Te döntöd el. Kérlek, tedd. Nekem fogalmam sincs.”

Ehhez Banksy azt fűzte még, hogy tetszik neki, ahogy ez befolyásolja az embereket a kép szemrevételezésében. „Olvastam, hogy kutatók egy nagy londoni múzeumban arra jutottak, hogy egy ember átlagosan 8 másodpercig néz egy festményt. Szóval, ha a művedet közlekedési lámpához teszed, máris jobb a nézettséged, mint Rembrandtnak.”

A kiállításnak a művész szerint nincs semmi értelme. Tudja, hogy az utcai művészet olyan hatást kelthet, mintha egy művész-karrier marketing ága lenne. Ezért akart most valamit árcédula nélkül közzétenni – nincs kiállítás egy galériában, sem könyv vagy film. Szerinte egy művész azért kezd el az utcán épületekre festeni, mert máshol nem fogadják be. „Természetesen az embereket meg kell fizetni – különben csak részmunkaidősök vandalizmusa lenne. De ez bonyolult, úgy érzed, hogy amint profitálsz egy képből, amit az utcára teszel, az varázslatosan reklámmá alakul. Amikor egy graffiti nem bűncselekmény, elveszti az ártatlansága nagy részét. Úgy tűnik nekem, hogy a legjobb módja, hogy pénzt csinálj a művészetből, az az, hogy ne is próbálkozz ezzel. Nem kerül sokba sikeres művésznek lenni – csak annyit kell tenned, hogy az egész életed erre szenteled.” 

A fentiek alapján a street art visszafordíthatatlanul kifizetődő művészeti ággá alakult, ami nem feltétlenül baj, ha ezzel az olyan művészek, mint Banksy teljes munkaidőben csinálhatják azt, amiben jók. Persze lehet szomorkodni azon, hogy elveszítette a régi báját, az illegalitást, ami a kezdetekben izgalmassá tette (bár az első képet most is rögtön lefestették). A művei jelentéstartalma így is megmaradt, és ugyanolyan jók, mint régen, de ezt mindenki döntse el maga.

Bándi Gergő
Képek: banksy.co.uk

Megosztom.

Szólj hozzá