Archív

edtempleton00

A mára visszavonult ex-profigördeszkás Edward A. Templeton egykor az oldschool generáció oszlopos tagja volt, mára viszont inkább elismert festő, fotós és grafikusként tekintünk rá. Olyan nevekkel dolgozott és ápol a mai napig jó barátságot, mint Jason Lee (Nevem Earl), Rodney Mullen és Tony Hawk.

 

1972-ben született, Kalifornia állambeli Ed művészi szárnyait az első támogatójánál, a New Deal Skateboards-nál bontogatta ki gyerekkori ideálja, Mark Gonzales (szintén deszkás és grafikus) hatására, ahol ő készítette a gördeszka lapokra a grafikákat. Később belekezdett olyan rövid életű vállalkozásaiba, mint a TV, vagy a Television, mire végül 1994-ben megalapította saját cégét, a Toy Machine-t, mely napjainkban is stabilan megállja a helyét az amerikai gördeszkagyártó cégek közt, s ahol elkezdte főállásban megtervezni és elkészíteni saját grafikáit, amely egyben meghatározta az egész Toy Machine arculatát.

 

Templeton egyéni stílusának és páratlan ötletességének köszönhetően kevesebb, mint egy év leforgása alatt már túl volt élete első kiállításán. Ahogy kezdett kiöregedni a profi gördeszkázásból, úgy kezdte egyre jobban a művészetre helyezni a hangsúlyt, és végül is az ezredfordulótól kezdve beszélhetünk Ed Templeton-ról, mint korunk egyik kiemelkedő művészéről.

 

2000-ben a Templeton’s book of Photography és a Teenage smokers projektjeivel megnyerte az olasz Search of Art nevű versenyt. E sikernek és elismerésnek köszönhetően neve ismertté vált azok számára is, akik eddig semmit sem tudtak eddigi karrierjéről, és egy szempillantás alatt művei ott voltak Európa nagyobb városainak galériáiban és múzeumaiban.

 

Két év múlva The Essential Disturbe nevű installációja a párizsi Palais de Tokyo-ban volt megtekinthető, de ezen felül még Londonban, Madridban, Milánóban, Antwerpenben és 2011-ben itthon, Budapesten is tartott kiállítást az önihletésű The Cemetery of Reason címmel.

 

Egyébként Ed az interjúk alapján szerintem remek humorérzékkel és sugárzóan pozitív életfelfogással rendelkezik, mégis alkotásaiban leginkább a kiábrándultság, a depresszió és néhol egy kis irónia van jelen. Egyedivé teszi továbbá, hogy nem csak a képeire koncentrál, hanem a helyszínt is a kiállítás hangulatára formázza, így az összképet sokkal hatásosabbá teszi.

 

Elmondása szerint szabadidejében a cégével foglalkozik és az RVCA clothing-nak tervez ruhákat, ám ideje nagy részében alkot és lankadatlanul kiállításról kiállításra jár. Mellesleg a Transworld Skateboarding magazin mindenidők 20 legbefolyásosabb deszkásának választotta, úgyhogy nevét mindenféleképpen érdemes megjegyezni, mert az biztos, hogy még hallani fogunk róla.

 

Mészáros Martin

.


Megosztom.

Szólj hozzá