Archív

“Itthon a legjobb fiatal producerek között tartják számon.” – nagyjából ezzel kezdődik minden cikk és interjú, ami iamyank akárcsak legkisebb mozdulatait is kíséri, pedig csak néhány éve merült bele az elektronikus zenébe. Igen komolyan összerakott EP-k után a napokban jelent meg első nagylemeze Hiraeth címmel a Selected Sounds Label első kiadványaként. Hallgassuk meg!

Yank rockzenekar dobjai mögül lett az imPro School növendéke, hogy zenei producernek tanuljon, majd rövid időn belül a tanára is. Az iamyank, mint szólóprojekt 2011-ben indult, azóta tudatosan, jól átgondoltan és a realitás talaján maradva halad előre a magának megálmodott úton, aminek az új lemez is igen nyomatékos bizonyítéka. Az előkészületekről és a stúdiózásról egy kis werk-videóban mesélt:

Legutóbbi kislemezénél – Lost Sounds – figyeltem fel rá. Szinte egyből megfogott az egyedisége és az atmoszférája, még nem elektronikus zenéhez szokott füllel is. Akkoriban alakult a Live Band is, Mohácsi Matyival (Grand Mexican Warlock, Shell Beach, Trillion) és Somló Dániellel (SeeN, ex-GMW), aminek kapcsán leültünk egy interjúra, és már akkor szóba került, hogy alakulhat valami még nagyobb szabású történet. Nem is kellett olyan sokat várni rá, hogy egy újabb, mélyebb, még izgalmasabb világba utaztasson el minket. Amikor elkezdtem hallgatni, egyszer csak azon kaptam magam, hogy csukott szemmel fekszem a széken az irodában, lábam az asztalon, és harmadszorra indítom el a lemezt.

Első hallgatás után azt hiszem, nem nehéz megérteni a címadást. “A Hiraeth wales-i eredetű szó. Honvágyat jelent egy hely felé, ahova visszamennél, de ez a hely lehet, hogy valójában nem is létezik.” – mondta el Yank egy interjúban, és ez az érzés valóban teljesen átszövi mind a 10 szám atmoszféráját. Ez a hely pedig – e lemez esetében – az óceánok mélye. A tenger, mint az élet bölcsője, egy olyan közeg, ahová mi, emberek csak betolakodóként léphetünk, egy olyan környezet, ahol mesterséges “segítség” nélkül azonnal elpusztulnánk. Itt csend van, végtelen kékség, tompa hangok, a fény is csak alig jut le, alig marad belőle derengés. Mint a magzatvíz. Az idevágyakozás lehetetlensége keserédes és nyugodt. Ilyen érzéseket festenek le a Hiraeth dallamai.

A dalcímek szintén ezt a koncepciót tükrözik, kezdetnek a Breath In, ahogy nagy levegő után lassan lemerülünk a felszín alá, úszunk, egyre mélyebbre. Talán a harmadik, No Air emlékeztet leginkább a City of Nobody és a Lost Sounds zenei világára, ezt folytatja a No Light is. Mindkettő elsőre megfogott, azóta is a két kedvencem. A 101300-t azért emelném ki, mert borzasztóan visszahozza a régi búváremlékeimet. Tompa, elkent, visszhangos effektek és hangok keverednek lágyan, és a visszhangos dobkáva olyan, mintha valahol messze a hullámok köveket csapnának egymáshoz, az ütődés hangja tompán közelinek tűnik, a köveket mégsem látni. Zseniális. A Lose talán a legvidámabb hangulatú mind közül. Könnyed, inkább a felszínen, napsütésben lebegés és álmodozás, mintsem a mélyben, sötétben úszás. Erre az előbukkanó marimbaszerű hangok is ráerősítenek, amik a parton a talpam alatt meg-megcsikorduló homokot juttatják eszembe. A lemezt záró Time is szintén kicsit más, jóval élénkebb, kissé furcsa is a sok “lebegés” után. Olyan, mintha visszahozna a valóságba, de mégsem, mert helyette már nyomom is az újraindítást.

A Hiraeth nagyon összetett, sokrétegű, sűrű szövésű lemez, nem lehet és nem is kell elemire bontani, és biztos vagyok benne, hogy még rengeteg hallgatás után is fog tartogatni nüansznyi meglepetéseket, felfedezendő elemeket. Lazán felkerülhet az idei év top hazai lemezei közé. Május 4-én a Live Banddel mutatják be az egész lemezt az A38-on, részletek itt, ott találkozunk!

Décsy Eszter

Kapcsolódó:
Óriási kerülőn át – iamyank interjú
Masokat_REMIXEK, avagy újragondolt Jazzékiel dalok
Az ír éjszaka szülöttei visszatértek – God Is An Astronaut; iamyank @ Dürer Kert, 2015.10.20.

Megosztom.

Comments are closed.

Le ne maradj semmiről! ;)

Kövess minket facebookon, mert kellenek a
jó arcok!
.
 NOWmagazin.hu