Archív

Immár harmadik alkalommal kerülnek bemutatásra az elmúlt év legjobb magyar sajtófotói a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. A tavalyi évhez hasonlóan idén is Szigeti Tamás a tárlat kurátora és szerencsére megtartotta azt a tavalyi újítást, hogy a nyertes fotók fotóriport szerűen kerülnek kiállításra, nem pedig önállóan, kiszakítva őket az újságok világából.

A kiállítótér elrendezése is némiképp megváltozott, amely rögtön szembetűnik, ugyanis a kiállítás kezdetére betettek egy válaszfalat, amelyen Szigeti Tamás „előszava” olvasható, amely a honlapon is megtalálható. Ezután az egyik első képsorozat a Múosz Nagydíj nyertes Fazekas István Tranzitország című képriportja, amely nevéhez hűen természetesen a menekültválságról szól. Ez a téma pedig olyannyira a fókuszában volt az elmúlt évnek, hogy külön kategóriát is kapott a pályázaton, és így a kiállításon is. Ebben a kategóriában „jól ismert” és „elhíresült” képek köszönnek vissza a falról, mint például az a többféle történettel is publikált fotó, ahol egy menekült férfi Bicskénél a sínekre vetette magát egy asszony és kisgyermek társaságában. Vannak képek a Keletei pályaudvar kríziséről, a gyalog Ausztriába induló migránsokról és a szögesdróton átszökő menekültekről is. Ezek a képek mind ismerősek lehetnek a legnagyobb online hírportálokról. A fotók felidézik a nyár végi-őszi krízist, amely még messze nem ért véget, de a fővárosban már nem okoz káoszt, így kevésbé foglalkozik vele a sajtó.

fazekasistvan_tranzitorszag1_sorozat

Fazekas István (HVG): Tranzitország (sorozat)

A Hír, Eseményfotó és a Képriport szekcióban kapott helyet a múlt augusztusi nagy özönvíz, amely egy napra megbénította Budapestet, Göncz Árpád temetése, a párizsi merényletek, az Izraeli-Palesztin szembenállás és az Orosz-Ukrán háború is. Ez utóbbinál elgondolkoztam, hogy hogy is állnak most a „szomszédban” a dolgok? Egyre kevesebbet hallani a harcokról, pedig még mindig folynak… Egy kevésbé ismert témát dolgoz fel az a fotóriport, amely a csontvelő-transzplantáción átesett gyerekek életét mutatja be. Ezeknek a gyerekeknek a műtét után jó pár hetet kell eltölteniük az úgynevezett steril boxban, amely megóvja őket a fertőzésektől, amíg elég erős nem lesz az immunrendszerük. De ebben a kategóriában található a kiállítás legromantikusabb képe, a Lánykérés a Kossuth Téren, ahol tisztavatás után kérte meg egy katona a barátnője kezét.
Az André Kertész Nagydíjat idén Déri Miklós A roma test politikája – nincs ártatlan kép című sorozata nyerte el, amely a romákkal kapcsolatos sztereotípiákkal foglalkozik.
A Sport képek ezúttal nagyobb terembe kerültek. Láthatunk itt fotókat agárversenyről, magyarországi bika rodeóról, az indiai tradicionális birkózásról a Kushtiról és Illés Fanni paralimpikon úszóról is. De Veres Viktor A Börzsönyi El Classico címet viselő képsorozata, valamint Korponai Tamás A labda bűvöletében című képe nem hiába nyerte el az első díjat. A megyei foci bajnokságok meccsein készült képek némelyike akár a humor rovatban is indulhatna.

knap-zoltan-hir-esemenyfoto-egyedi-2-dij

Knap Zoltán (BORS): Putler

Idén a Természet és Tudomány szekció volt az, ami számomra a legtöbb érdekes témát és újdonságot hozta. Az egyik ilyen Hajdú D. András sorozata, ami Dr. Hardi Richárd szemorvos munkáját mutatja be, aki közel húsz éve dolgozik már a Kongói Demokratikus Köztársaságban. Ezek a képek akár a World Press Photo kiállításon is megállnák a helyüket (az azt kísérő kiállításon a Néprajzi Múzeumban, ahol a Pictoiral Collective magyar fotóriporterek csoportja mutatkozott be 2015 őszén, már kiállításra került a sorozat). A másik fotósorozat, amit kiemelnék, a kárpátaljai bezárt sóbányák utóéletét mutatja be. Van itt elhagyatott gyár, transzforátorház-hotel, egy kis folklór.
A Társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia részlegnél konkrétan az volt érzésem – egy-két kivétellel –, hogy ezeket a képeket én már láttam tavaly. Tanyavilág, cigányság, mélyszegénység. Nyilván ezek a problémák továbbra is jelentősek hazánkban, hiszen nem oldódtak meg azóta, de új perspektívát nem adtak.
Idén az Emberábrázolás és a Portré fotók sem hagytak bennem mély nyomot. A Művészet blokknál természetesen Kálló Péter Balance sorozata és a Szigetes Color Party fotója vitte a prímet, mondjuk nem alaptalanul.

Van kisfilm szoba is, ahol Szigeti Tamás, valamint hat díjazott fotós mesél a képekről, de ezt messze lekörözte a Molnár István-díj, tördelői pályázat nyertes könyvéhez (Kelemen Richárd Apolló űrprogram) készült videó.

Egy pár dolog megváltozott a tavalyi kiállításhoz képest, első sorban az elrendezésben, de szerencsére az előnyére. Például a kis teremből kikerültek egy nagyobb terembe a természet fotók, így sokkal inkább élvezhetőek lettek. Ami a kiállítás egészét illeti, továbbra is érdekes, és elgondolkodtató egy helyen látni az elmúlt év talán legfontosabb eseményeit, végiggondolni kicsit, hogy mi minden is történt körülöttünk, velünk.

Nagy Andrea
Borítókép: Kurucz Árpád (Magyar Idők): Röszkei összecsapás (sorozat)

Kapcsolódó:
Capa in Color, avagy Robert Capa színes élete a háború után
2014 képes krónikája, avagy a 33. Magyar Sajtófotó Kiállítás

Vincze Bálint (MVM Paksi Atomerőnű Zrt.): Kiterjesztés

Vincze Bálint (MVM Paksi Atomerőnű Zrt.): Kiterjesztés

Megosztom.

Comments are closed.