Archív

Laposa Kitty, a Feelinkita divatmárka designere nem szeret beállni a sorba. A legtöbb divattervezővel ellentétben nem igazán törődik olyasféle dolgokkal, mint kollekció, lookbook vagy divatbemutató, nem feltétlenül követi az aktuális divattrendeket, és sajátos vonzalmat táplál a szokatlan dolgok iránt, beleértve a nem éppen mindennapi, mondhatni gusztustalan háziállatokat. A vásárlók mégis imádják, amit csinál, így látszólag abban a szerencsés helyzetben van, hogy gyakorlatilag azt művel, amit csak akar.

1

Laposa Kitty

A Feelinkita márka 2010 tájékán robbant be a köztudatba, Kitty – Kita – kitartó rajongása az egyedi ruhák iránt azonban ennél jóval régibb keletű. A dolognak van némi családtörténeti előzménye is: dédapja szabómester volt. Kita 14 éves korában kapta meg legelső varrógépét; eleinte autodidakta módon tanult varrni, és az első rucikat saját maga számára készítette. A saját darabokat aztán törvényszerűen követte a barátnők könyörgése, majd fokozatosan bővült a megrendelői kör.

Kovács Adrival a Lollipopban

Kovács Adrival a Lollipopban

Később intézményes keretek között is folytatta a szabás-varrást, és 2009-ben a győri Kossuth Lajos Ruhaipari Középiskolában ruhaipari modellező OKJ szakképzettséget szerzett. Tanulmányai végeztével aztán úgy érezte, elegendő szakmai tudást és ambíciót halmozott fel ahhoz, hogy hivatásszerűen is ruhák készítésével foglalkozzon és keresse meg a kenyérre valót. A szakmai alapokat tehát az iskolában sajátította el, ugyanakkor sok mindent önállóan kísérletezett ki, így a fürdőruha-készítés csínját-bínját is. Eleinte pénzkeresés céljából elvállalt egyedi megrendeléseket is, mára azonban már megengedheti magának, hogy kizárólag az általa megálmodott ruhákat kínálja vásárlóinak.

A Lollipopban

A Lollipopban (Fotó: Filep Krisztina)

A rábapatonai lány 2010-ben Budapestre költözött, és nagyjából azonnal a Lollipop Factory-ben kötött ki, ami nagyon jó dobbantónak bizonyult. Kita eleinte csak bizományban árulta a ruháit, de 2011-ben a Lollipop elköltözött a Váci utcából a Magyar utcába, az új boltba pedig már a tulajdonossal közösen vágtak bele, így Kita személyesen is árusítani kezdett az üzletben, mígnem 2012-ben Kovács Adri, a Pleasure is pretty tervezője váltotta fel Kitát a boltban, aki így ismét csak a varrásra koncentrálhatott. Egy 2012-es interjúban így mesélt a Lollipop-os karrierjéről:

Pontosan két éve hívott fel Bezzeg Albi, akié a Lollipop Factory, hogy van-e kedvem bevinni ruhákat bizományiba, és én örültem a lehetőségnek, elfogadtam. Aztán egész jól együtt tudtuk működni, a ruháim beleillettek a Lollipop-os profilba, hasonló céljaink voltak, így egy éve már egy új és nagyobb boltot nyitott(unk), együtt dolgozunk, azaz bolton belül van egy kis részlegem a saját márkámnak. Nagyon hálás vagyok, hogy sikerült ezt elérnem és a kedvenc hazai design-boltom bizalmat adott nekem az együttműködéshez, ezzel az én előbbre jutásomat is elősegítve. De nem ez itt a vég, hisz a célom nekem is egy saját bolt lesz idővel.

Felettébb informatív szabásminta

Felettébb informatív szabásminta

Kita a tervezéstől a szabáson át a varrásig mindent egymaga csinál. Két darabos „sorozatgyártásos” rendszerben dolgozik: egyet tesztelésre, egyet eladásra. Továbbá nem hagyományos, szezonális kollekciókban gondolkodik, hanem mindig újabb és újabb modelleket készít, ami csak éppen az eszébe jut. Ruhái mégis felismerhető, egységes stílusba illeszkednek, és egymással is jól kombinálhatók.

Lollipop divatbemutató

Lollipop divatbemutató

A kisszériás rendszernek ugyanakkor van egy olyan hátulütője is, hogy méretválaszték nem igazán van. A legtöbb ruhadarab ugyanis sajnos ugyanolyan tökéletes alakra készül, amilyennel maga a tervező is rendelkezik. Nem csoda hát, ha az elkészült darabokat is sok esetben ő maga veszi fel, és úgy fotózzák le, vagyis hagyományos kampányfotók ritkán készülnek, ahogy a kifutón is ritkán bukkannak fel a ruhái. A Lollipop 10. születésnapján ugyanakkor, egy formabontó divatbemutató keretében az ő cuccait is felvonultatták. A ruhákat az utcán (Magyar utca – Károlyi-kert – Astoria), az utca emberén mutatták be, járókelők és autós forgalom közepette; a „kifutós” zenéről és a buliról pedig a Girls and Maths gondoskodott.

Feelinkita cuccok

A Feelinkita-ruhatár olyan funkcionális alapdarabokból építkezik, mint a pulcsik, pólók, topok, dzsekik, ruhák, cicanadrágok és „lepkenadrágok”, a legtöbben azonban talán a fürdőruháiról ismerik a márkát. Kita leginkább női ruhákat tervez, de kínálatában előfordulnak pasiknak szánt darabok is. Korábban pedig vagány kistáskákat is készített, amelyeken díszítésképp gyakran használt nejlon alá szorított színes cérnagomolyagokat.

Feelinkita tatyók

Feelinkita tatyók

Az öltözékek terén egyszerű, jól bevált szabásvonalakat variál merész színekkel és meglepő anyagokkal, mint például az áttetsző lila organza bomber dzseki esetében. Ugyanakkor nagy hangsúlyt fektet a kiváló minőségre és az előnyös szabásvonalakra is, így a látszólag egyszerű szabásminták mögött is rengeteg befektetett munka áll. A sziluett általában nőies, lekerekített, áramvonalas és szexin testhez simuló.

"Térdszexi" Feelinkita legging

“Térdszexi” Feelinkita legging

Az anyagokat illetően többnyire hétköznapi viselésre szánt, kényelmes, rugalmas és pihe-puha pamut textilekkel, illetve fényes, latex fürdőruha-alapanyagokkal dolgozik, amelyekből nemcsak fürdőruhákat, hanem leggingeket és topokat is készít. Továbbá kedveli a nejlont, a bársonyt és a frottírt is.

Feelinkita pulcsik

Feelinkita pulcsik

A márka legfőbb ismertető jegye a színek előtérbe helyezése, illetve nem megszokott módon való kombinálása. Előszeretettel alkalmaz hangsúlyos, éles kontúrokat, kontrasztokat; díszítésképp gyakran használ színes gombokat, patentokat, rojtokat, zsinórokat, fodrokat és masnikat vagy épp feltűnő szegőöltéseket, amelyek olyan benyomást keltenek, mintha valaki kifordítva vette volna fel az adott ruhadarabot. Az összkép mégis mindig kiegyensúlyozott, akár egy műalkotáson.

Feelinkita cuccok

Feelinkita cuccok

Minták terén kedveli a nyomott nonfiguratív és levélmintákat, a csíkos, kockás és pöttyös anyagokat, illetve az időnként „ablakként” funkcionáló gigantikus szíveket, pöttyöket, háromszögeket és négyszögeket, de találhatunk a kínálatában képregény mintájú darabokat is. Ruháin a 90-es évek diszkó-életérzése éppúgy tetten érhető, mint a 60-as évek vintage hangulata.

Fejérváry Tamás Péter (Bios) Feelinkitában (Fotó: Bugár Máté)

Fejérváry Tamás Péter (Bios) Feelinkitában (Fotó: Bugár Máté)

A tervezés során leginkább az elektronikus zene és a partik világa inspirálja, de az utca embere és a közvetlen környezete, barátai, alkotótársai is erősen hatnak rá. Továbbá tárgyak, állatok, növények, ételek, italok, sportok,  filmek… bármi. Gyakran pedig a különösebb cél nélkül megvásárolt textíliák adják az alapötletet. Ahogy egy interjúban nyilatkozott:

Mikor még csak magamnak készítettem ruhákat, akkor mindig olyan alapanyagokat válogattam, amikről biztosan tudtam, más nem venné meg. Így biztos lehettem benne, hogy még egyedibb lesz a végeredmény. Persze ennek aztán az lett az eredménye, hogy egyre több megrendelést kaptam ezekre a ruhákra…

Aranyolló-győztes ruha (Bal oldali fotó: Krizsán Csaba)

Kita és Ömböli Éva Aranyolló-győztes ruhában (Bal oldali fotó: Krizsán Csaba)

Habár Kita nem kergeti mindenáron a szakmai elismeréseket, azért ilyeneket is fel tud mutatni: 2008-ban és 2009-ben is első helyezést ért el a Kossuth Lajos Ipari Szakképző Iskola által rendezett Aranyolló versenyen. Időnként pedig hírességek is „reklámozzák” a ruháit: vásárolt már tőle egyik kedvenc úszónője, Verrasztó Evelyn, illetve nyilvános alkalmakon viselte ruháit a Nylon Group bábszínház-társulat, Gergely Katalin színésznő, valamint Paksi Éva stylist is. Repcsik Abigél és Angéla modellek pedig egy ikerszépségversenyre választottak maguknak Feelinkita-ruhát és -fürdőruhát.

A Nylon Group Lollipopos cuccokban

A Nylon Group Lollipopos cuccokban

A Feelinkita-darabok azóta is állandó szereplők a Lollipopban, ezenkívül 2014 óta kaphatók a győri Zerkában, illetve idéntől már a Heinrich-udvarban is. Egy márciusi interjúban így mesélt erről:

Már régóta vágytam rá, hogy legyen egy szép nagy tágas, világos, jól felszerelt műhelyem, ahol inspiráló környezetben, kreatív emberekkel tudok együtt dolgozni. Ettől hatalmas lendületet várok, már most imádom, pedig csak pár napja költöztünk be a Heinrich-udvarba, ez egy szuper közösség, mert hasonló tervezők dolgoznak egy kupacon. Műhelytársaim Ömböli Éva, aki varrónő és emellett manageri munkákat végez, illetve a tehetséges ékszertervező Nasha, akivel azelőtt is inspiráltuk egymást bulik előtti hirtelen ékszer/ruhavarrásokban.

14

Heinrich-lányok: Ömböli Éva, Nagy Sarolta és Kita

Kita időnként vásárokra is kiviszi a portékáit. 2012-ben például részt vett a meghívásos alapú Europeum Divatbazáron, idén áprilisban pedig egy kétnapos pop-up vásárt tartottak a Schatziban, a Between márkával közösen. Itt debütáltak a Feelinkita új, nyitott hátú, egyrészes „baywatchos” fürdőruhái is.

Galaczi Zsófia

15

Az NKA – Cseh Tamás Program támogatásával

Megosztom.

Comments are closed.

Itt a tavasz, dagad a haraszt!

Kövess minket facebookon, mert kellenek a
jó arcok!
.
 NOWmagazin.hu