Archív

Korcsmár Eszter – Kores – ékszerei bohémek, színpompásak és első ránézésre zavarba ejtően kaotikusak. A látszólagos káosz mögött azonban nagyon is tervszerű kompozíció rejlik. Akárcsak egy absztrakt festményen. Ez nem is véletlen, hiszen Eszter eredetileg nem is ékszertervező, hanem képzőművész. Ráadásul újrahasznosított alapanyagokkal dolgozik, vagyis környezettudatos is. Aki ma valami nagyon trendire vágyott, most megtalálta.

1eszter_fb_neogrady-kiss_barnabas

Kézzel festett fa- és molinóhulladékok, amorf plexidarabkák, random fémalkatrészek, legóelemek, ceruzacsonkok, fröccsöntött torzó játékfigurák – mindez jellemzően CMYK-ban, láncra fűzve és lógóval ellátva: dióhéjban ez a Kores-márka. Egyrészről feltűnően dekoratív iparművészeti remekek, más szempontból különös kegyetlenséggel elkövetett divat-gonosztettek, időnként fájdalmasan nonszensz, popkulturális fricskákkal fűszerezve. Más szóval vérbeli trash műalkotások, mind esztétikumukat, mind alapanyagukat tekintve. Az én szememben pedig kimondottan tiszteletre méltó merészségre vall ilyesmit elkészíteni, illetve hordani is, ezért amikor pár hete belebotlottam a márkába a Facebook-on, nem volt kérdés, hogy előbb-utóbb cikk is fog születni róla.

2tapsihapsi

Eszter saját művészeti tevékenységét 2000-től datálja, ekkor kezdte meg tanulmányait az Óbudai Képzőművészeti Szakközépiskolában, majd 2008-ban a Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán diplomázott. 2006 óta tagja a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának. Számtalan önálló és csoportos kiállításon vett már részt, többek közt a Műcsarnokban, az Ernst Múzeumban, a Faur Zsófi Galériában, a Trafóban, a Merlinben, a MÚ Színházban, továbbá számos alkalommal vidéki kiállító helyeken, így Szentendrén, Miskolcon, Szolnokon, valamint egy ízben Dél-Koreában is. Jellegzetes, három rétegű (figura, raszterháló, felirat) képein „az idő formálta emlékek elmosódott élményét” élhetjük át.

3muterem_dombovari_judit__eszter_fb

2008-ban elnyerte a Római Magyar Akadémia ösztöndíját, 2011-ben, 2013-ban és 2014-ben pedig a Derkovits Gyula Képzőművészeti Ösztöndíjat, amelyet 1955 óta minden évben 35 év alatti képző- és iparművészeknek ítélnek oda, összesen legfeljebb három alkalommal. 2011-ben továbbá a Bring the Art Home projekt keretében összesen 53 művész 1500 műve közül az ő portfólióját is beválogatták egy irodák között turnézó kiállítás képanyagába. A Loffice Coworking Iroda által kiírt képzőművészeti pályázat célja az volt, hogy a kortárs művészetet bevigyék az irodaterekbe, így kerültek ki Eszter képei is az Espell fordítóiroda falaira.

4elso

Ékszereket 2014 óta készít. A kezdetekről így mesélt a fiatal művész: „2014 szeptember elsején készült el az első, és akkor még nagyon komolyan gondoltam, hogy számozni fogok minden egyes darabot, amiket nem mertem ékszereknek nevezni. Tulajdonképpen bizsuk, ‘doodad’ vagyis bigyó, csecsebecse lenne a legtalálóbb szó rá. Kisebb tárgyakat szerettem volna létrehozni, félig-meddig talált, elsőre össze nem illő elemekből is. Eredetileg képzőművész vagyok. Az önmagáért való esztétika is érdekel, és ki akartam próbálni ezt a műfajt, amikor az ember különösebb mondanivaló nélkül összerakhat egy kisebb valamit, univerzumot, szépséget.”

5biletasEszter minden egyes nyaklánca, karkötője és fülbevalója olyan, mint egy-egy műalkotás: egyedi és megismételhetetlen, vagyis sosem készül két azonos darab. Munkáit a rájuk szerelt, márkajelzéssel ellátott fémbiléták hátoldalán sok esetben sorszámozza is, így azok katalogizálhatóvá válnak. A saját ötleteken felül ugyanakkor időnként egyedi megrendeléseket is teljesít, akár hozott anyagból is. Ezenkívül egy 35 darabos kollaboráns kollekciót is készített már Görög Ferenc Gábor (Tatlin) intermédia-művésszel közösen.

6rebriefAz ökotudatosság kezdettől fogva alapvető vonása a Kores-ékszereknek. Ahogy a Facebook-oldalán is hangsúlyozza: „Ezek az ékszerek mindenféle megmentett dologból készülnek. Úgy is mondják, újrahasznosított. Ami nem azt jelenti, hogy a szemétből szedem ki őket, bár tudom, első körben a legtöbb embernek ez ugrik be az újrahasznosítás szóról. Szóval nem, nem furi ez, hanem a legracionálisabb döntés, ami történhetett ezekkel az anyagokkal itt és most.” Ez a szellemiség pedig – azon túlmenően, hogy „reklámfelületnek” sem utolsó – leghitelesebben valószínűleg workshopok keretében adható át: Eszter is vezényelt már le ilyen jellegű ékszerkészítő workshopokat, a 2015-ös Tilos Maraton, valamint a 2016-os Nyitva Fesztivál keretében.

7workshop_heinrich_tilos_maraton_2015Másfelől az újrahasznosító technikának köszönhető az is, hogy Eszter ékszereinek legalább olyan fontos az előtörténete, mint a „gazdásodott” utóéletük. „Az alapanyagok egy része, legalábbis az érdekesebbik része, különböző műhelyekből kerül hozzám. Ezek a kezdetektől gyűjtött elemek elég meghatározóak, tulajdonképpen okuk és kiváltóik ennek az egész tevékenységnek. Egy műanyag rózsaszirommal kezdődött, amit egyszer lomtalanításkor találtam, és fogalmam sem volt, hogy mit kezdjek vele. Évekig nézegettem a polcon. Valamint úgy hozta a sors, hogy sok tehetséges tervezővel találkoztam/találkozom, bejáratos vagyok műhelyekbe, ahonnan sokszor kapok fölös dolgokat: bőr- és molinónyesedékeket. Csodás táskák szabásvonalából leeső értékes darabok ezek. Valamint gyűjtök, és szívesen fogadok minden apró kacatot. Más személyes emlékéből is készült már doodad.”

8alapanyagokKores ékszerei sok szempontból rímelnek a képeire is. Hasonló a színviláguk, van bennük egyfajta ironikus humor, és időnként feliratok is megjelennek rajtuk, méghozzá olyan tömény, távlati mondanivalókkal, mint „ehh”, „brr” vagy „nyam”. Inspirációt pedig bárhonnan képes meríteni, szerinte „csak nyitott szemmel kell járni”. „A külvilág tele van színekkel, néha fel kell jegyeznem egy színkombinációt, amit az utcán látok. De persze én is pinterestezem, az sajnos büntetően sokórás, úgyhogy csak ritkán engedélyezem magamnak. Nincs kifejezetten kedvenc semmiből, mindenevő vagyok, bár a Nikki Couppee daraboktól például teljesen odáig vagyok [ezt nem csodálom – a szerk.], és mindig lever a sárga irigység, hogy nem én készítek olyat.”

9feliratosEszter munkái egyelőre nem kaphatók állandó jelleggel bolti forgalomban, ellenben számos alkalommal szerepeltek már design vásárokon, többek közt a Design Passage és a Szimpla Bringa vásárokon, a Suterene Piacon, a Rácskert ökodesign vásárán, az Eleven design hétvége vásárain, valamint a Telep lakásvásárán.

10sziaplusz_fb

Ezenkívül tartott már pop-up vásárt a Zoska Reggeliző Kávézóban Bartos Tímeával és Albert Tímeával közösen, valamint a szintén Heinrich-udvaros Szakos Krisztina showroomjában is. A két Timinek továbbá van egy közös showroomja a Heinrich Alkotói Szinten, ahol alkalomadtán Kores ékszerei is megfordultak, akárcsak a Rododendron, a Szia+, valamint a Szimpla Design Shop üzletekben.

11polokEszter a képeken és az ékszereken kívül ugyanakkor sokféle más tárgyat is készített már, így saját grafikával ellátott füzeteket és képeslapokat, valamint fa karácsonyfa-díszeket is. Készült továbbá egy pacafestett-hímzett póló-kollekciója, amelynek egyik darabját be is válogatták egy, a székesfehérvári Szabadművelődés Házában rendezett pólókiállításra (igen, úgy tűnik, ilyen is van). A 2016-os Eleven tavasz fesztivál 1 Művész 1 Porta nevű, meghívásos alapú akciója keretében pedig egy egyedi asztalkát készített, amelyet a La Nube kávázóban állítottak ki, majd jótékonysági aukció keretében árvereztek el.

Ami pedig Eszter jövőbeli terveit illeti: „Ami folyamatosan foglalkoztat, hogy előbb-utóbb vagy meg kellene tanulnom az ötvösséget, vagy együtt kellene dolgoznom valakivel, de ez stabil morfondírozás csak. A lényeg, hogy szeretném, ha ez a márka mindig valami különlegeset tudna adni az embereknek, és ha értékelnék az egyedi darabokat. A jövőben pedig nagyon örülnék, ha több viszonteladóval tudnék együtt dolgozni és akár külföldre is eljuthatnának ezek a darabok.”

Galaczi Zsófia
képek: Kores

Olvassatok több ilyet, itt!

12vasar

Az NKA – Cseh Tamás Program támogatásával

Megosztom.

Comments are closed.