Archív

Az elsősorban sikkes női táskáiról ismert Ju Ninelle márkával akkor találkoztam először, amikor az FRKS után kutakodtam az interneten; a két ifjú tehetség ugyanis korábban együtt dolgozott egy oroszos hangulatú őszi-téli kollekción. A franciás nevű brand a klasszikus divatmárka-életpályamodellt követi, úgymint menő divatiskolában debütáló diplomakollekció, ízléses moodfotókkal megspékelt, profi stábbal levezényelt kampányfotózások és kötelező jellegű promó-megjelenések a bejáratott divatlapokban és divatbloggerek outfit-posztjaiban. A 2015 tavasz-nyári kollekcióval például tele volt a hazai „szaksajtó” (igaz, sajnálatos módon mindenütt pontosan ugyanazt lehetett olvasni róla, de ez természetesen nem a tervező hibája); azóta viszont nem nagyon lehet hallani a márkáról, úgyhogy itt az ideje felfrissíteni a vele kapcsolatos ismereteinket.

01_xfrks

A Ju Ninelle tervezője, Gyenge Anna Júlia 2013-ban diplomázott a párizsi hátterű Mod’artban. Gimnáziumi évei alatt fogalmazódott meg benne, hogy divattervezéssel szeretne foglalkozni, habár jogász végzettségű szülei inkább a saját szakmájuk felé terelgették volna. A korán jött siker azonban Annát igazolta: diplomaprojektjét már saját márkanév alatt készítette el. A diplomázás után aztán egy darabig nem tudott a Ju Ninelle-re koncentrálni, mivel egy nagyobb projekt kötötte le az energiáit: a Magyar Telekom formaruha-tervező pályázatán dolgozott. A pályázat révén pedig komoly kapcsolati tőkére tett szert, amelyet immár a Ju Ninelle élén kamatoztat.

02_2013_bemutato_Mate Tamas Toth

Fotó: Tóth Máté Tamás

A fiatal designer rendkívül okosan szokta megfogalmazni márkája szellemiségét, úgyhogy legjobb, ha szó szerint őt idézem egy 2014-es interjúból: „A Ju Ninelle egy hordható kozmopolita márka tradicionális vonulattal. A kollekció hol finoman, hol konkrétan fogalmazza meg a modernitás és hagyomány kettősségét, illetve a fiatal női lélek csillogását és melankóliáját. Ju Ninelle egy ártatlan, érzékeny álmodozó lány, aki ebben a világban keresi magát, de mindig visszatér a gyökereihez.”

Fotó: Liziczai Réka

Fotó: Liziczai Réka

A jól csengő márkanév, amelyet annak idején Anna iskolai art direktora álmodott meg, a tervezőlány keresztneveiből származik: Ju mint Júlia és Ninelle mint az Anna régies becézése. A márka szimbóluma azonban nem a francia, hanem az orosz kultúrkörből ered: a Ju Ninelle-darabokon vissza-visszatérő motívum, a matrojska baba a Ju Ninelle, valamint általában véve a női lét sokrétűségét hivatott jelképezni. Anna orosz kötődése elsősorban irodalmi gyökerű; különösen Turgenyev Első szerelem című kisregénye volt rá nagy hatással, amely előbb diplomamunkájában, majd kibővített formában a Farkas Zsófival közösen jegyzett Matrioschka kollekcióban expliciten is megnyilvánul, a gazdag, kézműves technikájú hímzések és az ellenpontként remekül működő, nehézkes kötött, szőrme- és bőrfelületek során át. Az orosz motívumkincsen túl ugyanakkor fontos inspirációs forrása a képzőművészet is, azon belül is az impresszionista irányzat; valamint filozófus-író édesapja, Gyenge Zoltán Kép és mítosz című művészetelméleti munkája. Különben, ha arról van szó, szívesen ragad ecsetet ő maga is, ahogy a 2015-ös Sziget falfestő projektje keretében is tette.

04_2014_feher_1

Fotó: Oláh Attila

A Ju Ninelle egy komplex márka, amely öltözék-, táska- és ékszervonallal is büszkélkedhet, habár a hangsúlyok időről időre változnak. Anna először csak a diplomamunkája kiegészítéseképp készített táskákat, mára azonban ez lett a Ju Ninelle fő profilja. De tervezett már esküvői ruhát, sőt iPhone-tokot is. Éppen ez a komplexitás teszi lehetővé, hogy aki azt szeretné, akár tetőtől talpig – na jó, talpig egyelőre pont nem – Ju Ninelle-ben járhat-kelhet. Amit azonban ennél is jobban tudok értékelni Anna munkájában, az az, hogy kollekcióról kollekcióra képes megújulni. Elsőként egy nagy ívű, rusztikus-folklorisztikus sorozattal rukkolt elő. Ezután éles váltásként letisztult, fehér színű darabokkal kísérletezett. Később visszatért az orosz motívumokhoz, amelyeket most már absztraktabb formában és egy másik tervezővel együttműködve gondolt tovább. Végül ismét visszafogottabb, urbánus stílusú, de immár izgalmasan színezett darabokat hozott. Bármelyik kollekcióról vagy márkavonalról legyen is szó azonban, a Ju Ninelle-darabokat egytől egyig high fashion karakterű, kifinomult minőség jellemzi.

Bal oldali fotó: Balla Vivienne

Bal oldali fotó: Balla Vivienne

Mivel azonban a Ju Ninelle egyre inkább táskamárkaként fejlődött tovább és terjedt el, nézzük meg közelebbről ezeket a darabokat. Anna ideálja a praktikus és teherbíró, ugyanakkor trendi, nőies modell. Ennek jegyében leginkább a jól kihasználható, hűvös feketével, fehérrel és bordóval, valamint a tavalyi évben népszerű lágy pasztellrózsaszín és -világoskék árnyalatokkal operál; a sziluettek terén pedig az egyszerű, lekerekített formákat kedveli, amelyeket szépen kiemelnek a Ju Ninelle-ékszereken is visszaköszönő, hangsúlyos, csillogó arany és rózsaarany csatok és láncok. A monokróm táskákon szívesen játszik a matt és fényes, valamint raszteres felületek kombinálásával, elülső részüket pedig elegáns fémbilétával vagy a bőrbe nyomott márkajelzéssel látja el.

06_2015_taska_viselve_Reka_Liziczai

Fotók: Liziczai Réka

Az egyik legnépszerűbb modell a Vika fantázianévre hallgató, variábilis táska, amelyet a pillangóforma ihletett, habár engem valamiért inkább a Playboy-nyuszi emblémára emlékeztet. A táska különlegessége, hogy többféleképpen viselhető: egyszerre hátizsák, válltáska, illetve egy mágneses záródással lepattintható neszesszer. Az én kedvencem azonban a mélybordó, rojtozott hátizsák az Oblique Leaf kollekcióból, amelyet állítólag a Szentpéterváron található, A Vérző Megváltó temploma inspirált. Bárhogy is, számomra ez a darab foglalja össze legjobban egy modern hátizsák lényegét, amely már korántsem infantilis iskola- vagy kirándulótáska, hanem egy kimondottan nőies darab, így városi hétköznapjainkon ugyanúgy hű társunk lehet, mint egy-egy különlegesebb alkalmon, annak függvényében, hogy milyen öltözéket egészítünk ki vele.

Fotók: Kőszegi Zsuzsanna

Fotó: Kőszegi Zsuzsanna

A Ju Ninelle megtalálható a Facebook-on, az Instagramon és a Behance-on, ahol iskolai projektjei és divatillusztrációi is megtekinthetők; továbbá egy önálló weboldallal is rendelkezik. A márka ruhái és kiegészítői személyesen eleinte a 2014-ben megnyitott Open Showroomban voltak megvásárolhatók, majd a Projekt Showroomba költöztek át. Ezenkívül online is megrendelhetők a nemzetközi Not Just a Label webáruházban, méghozzá az avantgárdabb designereket gyűjtő „fekete bárány” szekcióban.

@ Nomuri

@ Nomuri

Anna igyekszik mind a hazai, mind a nemzetközi színtéren jelen lenni, ahol az emberek nyitottabbak (és tehetősebbek). 2014-ben például részt vett a neves zürichi Blickfang vásáron, 2015 tavaszán pedig a ZAKO, az Aarion, az Anna Amélie, a November, a K I T I N és a Phaidra márkákkal közösen tartott pop-up nightot a Nomuriban, egyúttal itt volt először látható az aktuális tavasz-nyári kollekció. Mellesleg nagy barátok a designer/énekesnő Horányi Julival, aki annak idején a mïus énekeseként videoklipben és koncerten, szólóban pedig X-Faktoros fellépésen is viselte Anna kreációit, valamint ő állt modellt a Rúzs és Selyem című televíziós műsor Ju Ninelle-t bemutató adásában is. Remélem, egyikükről sem most hallottunk utoljára.

Horányi Juli és Gyenge Anna

Horányi Juli Ju Ninelle-lel és Ju Ninelle-ben

Galaczi Zsófia
Képek: Ju Ninelle

Az NKA – Cseh Tamás Program támogatásával

Megosztom.

Comments are closed.