Archív

Amikor először pillantottam meg egy Ille-Olla-kabátot, azonnal odaképzeltem magam a védjegyszerűen méretes, aszimmetrikus gallérja alá. Elábrándoztam róla, milyen klassz is lenne hideg téli reggeleken állig belebugyolálni magam. Ahogy elképzeltem, nagyon csininek érezni magam az n+1 textilréteg ellenére is, amitől telente olyan töltött galambnak látom magam, hogy még a kirakatüvegeket is elkerülöm. No, de ennek már vagy öt éve, azóta a márka némiképp túl is lépett a kabátokon, és népszerűbb, mint valaha. Elhatároztam hát, hogy utánajárok a sikerük titkának, úgyhogy végül nem is annyira divatcikk lett belőle, mintsem egyfajta marketing-beszámoló. Íme.

01_kabat

Az Ille-Olla márka története 2009-ig nyúlik vissza, ekkor alapította meg Illéssy Lenke divattervező. Lenke a varrónő dédmamájától tanult meg varrni, egy igazi lábbal hajtós Singer segítségével, és szeretett is volna a dédi nyomdokaiba lépni, szülei azonban kikötötték, hogy egyetemi végzettséget kell szereznie, így került az Iparművészeti Egyetem textil-divattervező szakára. Később aztán, amikor Lenke az első kisfiával volt várandós, ikertestvére, Kata is csatlakozott az Ille-Olla csapatához, mint stylist és ügyvezető. A két lány azóta is elválaszthatatlan, és tökéletesen kiegészíti egymást: Lenke felelős a kreatív munkáért: tervez, rajzol, anyagok után vadászik, koordinálja a gyártási folyamatot; Kata pedig a cégvezetésért, az értékesítésért, a stylingért és a marketingért felel. Vagy ahogy ők szokták emlegetni: „Lenke meglátja az anyagban a ruhát, Kata pedig a ruhában a nőt.”

02_illessyikrek

Az Ille-Olla-ruhákat az egyszerű, letisztult vonalvezetés, az élénk színek és a geometrikus kontrasztok használata jellemzi. Kicsit sportos, kicsit üzletasszonyos, kicsit formaruhás. Amolyan köztiszteletben álló harmincpluszosokhoz illő darabok, és mint ilyen, nem feltétlen kellene, hogy érdekeljen. Amivel mégis megnyert magának a márka, az az, hogy stílust visz a konfekcióba. Fog egy olyan unalmasan praktikus ruhadarabot, mint mondjuk a kabát, és kihoz belőle valami egészen eredetit, aminek az őszi-téli szürke időszakban is mosolyogva utánafordulnak az emberek.

03_tavaszi

Fotók: Urbán Balázs

Öndefiníciója szerint az Ille-Olla „a szolid vagányság híve. Ruhái az egyediség, az esztétika és a praktikusság jegyében születnek, amelyek egyedivé, különlegessé és színessé varázsolják viselőit a mindennapi életben.” A lányok a tervezés során minden esetben figyelembe veszik a kényelmet és a hordhatóságot: a textíliák kiválasztásnál a természetes anyagokat részesítik előnyben; a nagy zsebekkel pedig stílusos pakolófelületet biztosítanak, akár egy kisebb táskát is helyettesítve. Az Ille-Olla-darabok ráadásul ügyesen variálhatók önmagukban (kifordíthatók, többféleképpen megköthetők stb.), valamint egymással is, így kifejezetten alkalmasak egy alapruhatár összeállításához.

04_pelerin

A márka nők és férfiak számára egyaránt kínál viselnivalót, de minden esetben az előnyös nőies/férfias sziluettre törekszik: „Az Ille-Olla hármas stílusjegyei hozzásegítenek a kívánt homokóra [illetve delta]alkat eléréséhez: a nagy gallér hangsúlyozza, erősíti a vállakat; az aszimmetrikus záródás keskenyíti a derekat; a zsebek pedig kiegyenlítik a gallér hatását.” Az Ille-Olla-nő és -férfi „izgalmas személyiség, aki vonzza a tekinteteket. Vállalkozó szellemű és magabiztos, az élet minden területén megállja a helyét. Tombol benne a kreativitás és alkotási vágy. Megvalósítja álmait, játékos kedve pedig határtalan.”

05_pasis

Az Illésy-testvérpár nagy hangsúlyt fektet arra is, hogy mindenféle alkatú nő és férfi stílusos megjelenését biztosítsa, így a legtöbb modelljük XS-től XXXL méretig bárki számára elérhető. Igaz, a webáruház ebből a szempontból kissé ambivalens üzenetet közvetít, tekintve, hogy az extrakicsi és extranagy méretek külön kiemelt menüpontot is kaptak, míg az úgymond „normál” méretek nem. Pozitívum ugyanakkor, hogy kínálatuk egyúttal „családbarát” is: bizonyos kabátmodelljeik kiegészíthetők kismama-, illetve babahordozó-betéttel is.

06_babamama

Az Ille-Olla tulajdonképpen nem egyszerűen egy divatmárka, hanem egyfajta „életérzés”, vagyis egy jól átgondolt, szerethető brand. Nemcsak a ruhák, de az arculat is profi benyomást kelt, egészen a jól megválasztott, beszédes márkanévtől kezdve. A kedves hangzású és könnyen megjegyezhető Ille-Olla, amely eredetileg a tervező neve (ille) és a finn létige (olla) házasságából született, „az ikerséget, az egyforma-, de mégis másságot, egymás kiegészítését tükrözi”; ugyanakkor a márka férfi vonalának piacra dobásával újabb jelentéstöbbletet nyert: „ille a férfi, olla pedig a nő, akik különbözőek, mégis kiegészítik egymást.” Mindezen kívül pedig utal a márkának az északi designban gyökerező stílusára is, mintegy négy szótagba sűrítve az egész Ille-Olla-koncepciót: „letisztultság, határozott vonalak, funkcionalitás, erős színek”; ami szintén nem véletlen, Lenke ugyanis az egyetemi évei alatt Finnországban is folytatott tanulmányokat.

07_sportos

Az Ille-Olla-arculatnak fontos részét képezi a vásárlói közösségépítés: az ikrek rendszeresen szerveznek nőcis összejöveteleket és workshopokat a nőiség és stílusosság jegyében. „Nem csak egy egyszerű designer brand szeretnénk lenni, hanem ennél sokkal több, azon dolgozunk, hogy értéket képviseljünk és közvetítsünk, illetve közösséget építsünk.” – vallják. Ennek a víziónak egyik megnyilvánulási formája az ún. „nagykövetprogram”. „Az Ille-Olla nagykövetprogrammal olyan hölgyeket mutatunk be, akik hozzánk közel állnak, azt látjuk rajtuk, hogy ahogyan gondolkoznak, cselekszenek és élik az életüket, az megegyezik az általunk megálmodott Ille-Olla nővel. Akik mernek nagyot álmodni, azt megvalósítani, akik tesznek, alkotnak, értéket képviselnek és közvetítenek.” Mindez pedig egy remek üzleti fogás, a jó értelemben véve, hiszen ezáltal az Ille-Olla és a „nagykövetek” kölcsönösen segíthetik egymást önmaguk reklámozásában, miközben jelentős szakmai kapcsolatok is születnek.

08_zadory_eszter

Zádory Eszter Illle-Olla nagykövet (Fotók: Tóth Endre Nándor)

A „hivatalos” nagyköveteken túlmenően pedig egyéb, vélhetően szintén nem véletlenszerűen kiválasztott közéleti személyiségek is gyakran láthatók Ille-Olla-darabokban: például a Mosolyka néven ismert Hozleiter Fanny mozgássérült blogger, a születésétől fogva siket modell és esélyegyenlőségi aktivista Weisz Fanni, vagy épp Vári Zsolt cigány festőművész. De viselte már fellépésen gyermek néptánccsoport is, méghozzá éppen Lenke Gombold újra-döntős kollekciójához készített szoknyáit.

09_gomboldujra2011

A márka mind az offline, mind az online színtéren aktívan jelen van. A naponta többször frissített Facebook-oldalon túl WordPress bloggal és egy pöpec weboldallal is büszkélkedhet (habár a „világ körül” menüpont és az angol nyelvű rész egyelőre hagy maga után kívánnivalókat), amely mindenekelőtt tartalmaz egy jól átlátható, könnyedén kezelhető webáruházat, mérettáblázattal is ellátva; valamint részletesen bemutatja a márka alapítóit, hitvallását, és időnként apró híreket is közöl a cég életéből. Mellesleg maga a webáruház is tökéletesen illeszkedik a funkcionális, skandináv stílusú koncepcióba: az Ille-Olla-darabok nem a hagyományos, szezonális kollekciókba, hanem női, illetve férfi keresztnevekkel fémjelzett termékcsaládokba szerveződnek, amelyek funkció szerint listázhatók, akárcsak egy Ikea-katalógusban.

10_showroom_korosi_tamas

Az Ille-Olla bemutatóterme az I. kerületben, a Döbrentei utcában található. Ezenkívül számos hazai és európai designüzletben is megvásárolhatók a ruháik. Online a saját weboldalon kívül az európai Amazon, a német DaWanda, valamint a hazai Brands.hu webshopokban rendelhető. Továbbá rendszeresen vesznek részt hazai és nemzetközi designvásárokon; ezenkívül személyesen, üzleti körökben népszerűsítik a márkát, változatos módokon. A 2011-es Design Hét keretében például interaktív divatbemutatót tartottak a Hotel Presidentben. Az est során a márka webes felületén keresztül bárki összeállíthatta a saját kabátját, illetve felpróbálhatta az aktuális kollekció darabjait, emlékbe pedig fotó készült a bátor érdeklődőkről, élükön Nyertes Zsuzsa és Détár Enikő színművésznőkkel.

11_innovacio

 

Illéssy Lenke azonban nem csupán a vásárlók körében népszerű, hanem szakmai szemmel nézve is igen sikeresnek mondható. 2008 és 2010 között Kozma Lajos Kézműves Iparművészeti Ösztöndíjban részesült. 2010-ben elnyerte a Szombathelyi Textil Triennálé design kategóriájának fődíját, valamint a Magyar Formatervezési Díj különdíját, méghozzá kismamaruháival. 2011-ben elnyerte az Országos Női Fiatal Vállalkozói Díjat; Felgallérozva fantázianevű kollekciójával pedig bekerült a Gombold újra pályázat döntőjébe, így pályaművét a kifutón is bemutatták. 2013-ban felkerült a La Femme magazin által összeállított 50 tehetséges magyar fiatal listára; 2015-ben pedig hetedik helyezést ért el a Gazdagmami Kft. által szervezett Az Év Anyavállalata versenyen. Végül idén elnyerte a Telki Ifjúsági Díjat is, amelyet Telki községe adományoz olyan sikeres fiataloknak, akik a faluból származnak, és sokat tettek a községért. Az esemény alkalmából az Ille-Olla csapata egy styling-tanácsadással egybekötött, rendhagyó, családias divatbemutatóval is készült a májusban megrendezett Telki Fesztiválra.

Galaczi Zsófia
Képek: Ille-Olla

Olvass többet hazai tervezőkről itt!

Megosztom.

Comments are closed.