Archív

Mi köti össze Kautzky Armandot egy barcelonai félszemű kurvával? És Platónt a String Theory zenekarral? Az embernek 33-35 csigolyája van, de mennyi van az ördögnek? És hogy jön ide Marquez magánya? A kapocs az Ördöggerinc, egy modern, zenei elemekkel tűzdelt hangoskönyv, amely egy novellatrilógiára épül, egyfajta fúzió szépirodalmi szöveg és könnyűzene között.

A novellatrilógia három ember életének mágikusan összefonódó viszonyát tárja fel, és közben egy Barcelonához közeli elhagyatott színháztól a Keleti Pályaudvar mocskos utcáin át a Balaton-felvidékig tartó bizarr utazásra invitál minket. Alapul veszi a platóni androgün-mítoszt megtűzdelve mitológiai utalásokkal, miközben a történetek napjainkban játszódnak egyfajta marquezi mágikus realizmusban. A szövegek erős vizualitása David Lynch-i hangulatokat hordoz, melyet a progresszív atmoszférikus zene még jobban felerősít.

Rockos-pszichedelikus-jazzes gitártémák, sámánisztikus dobok és hang-dob, didgeridoo, dörgő basszusok, hegedű, folkelemek és elektonika okos keveréke adja a történetnek megágyazó zenei alapokat, melyet a String Theory zenekar (akikről már többször olvashattok nálunk) három tagja, Takács József ’Jozzy’, Balogh Balázs és Varjú Attila írt és hangszerelt.

“Az Ördöggerinc projekt valójában kicsit olyan volt számomra, mintha besétáltam volna egy tök sötét ismeretlen barlangba, ahol nem tudja az ember, hogy mi jön szembe a sötétben, és csak a kreativitására és a megérzéseire számíthat abban, hogy sikeresen találjon ki belőle valahol egy másik járaton, merthogy visszafordulni már nem ér.  – meséli Jozzy – Persze a sötétség csak magamnak köszönhető, mert 2015-ben a családi, zenekaros és munkahelyi projektek miatt egyáltalán nem jutott időm végiggondolni, hogy mit is fogok kezdeni a feladattal, és nem igazán jutott idő még arra sem, hogy a szöveget átolvassam, (me’ rocker vagyok, nem is tudok olvasni :-)  ) . Ismerve Esztert abban viszont biztos voltam, hogy izgalmas feladat előtt állok, ahol teljesen szabadjára engedhetem majd a fantáziámat, és olyan hangszereléseket, és hangzásokat is kipróbálhatok majd, amikre korábban még nem volt alkalmam. Még tavaly egy pályázathoz Eszter feldemózott néhány percet az első novellából, és mikor meghallgattam, azonnal feltűnt, hogy mennyire jól körülírt, filmszerű hangulatok jelennek meg a szövegben, és gyakorlatilag a hallgatás folyamatában beugrottak a hanghatások, amiket igyekeztem azonnal elkapni.”

Décsy Eszter novelláinak felolvasásához megnyerték maguknak Kautzky Armand Jászai Mari-díjas színművész-szinkronszínészt, Pálos Hannát, aki a Katona József Színház állandó társulati tagja, illetve az író-drámaíró-énekes Kalapos Éva Veronikát.

“Idén májusban aztán elkészültek a felolvasások felvételei Kautzky Armanddal, Pálos Hannával és Kalapos Évivel, és gyakorlatilag ugyanazzal a spontán módszerrel dolgoztam, mint ahogy a demó is készült. – folytatja Jozzy Hallgatás közben ismertem meg a szöveget,  és azonnal kirajzolódott egy-egy hangulat a “sötétben”, ami megmutatta, hogy éppen didgeridooval, akusztikus gitárral, elektronikus hangszereléssel, zongorával vagy éppen hegedűvel kell továbbhaladnom. A legizgalmasabb felismerés az egészben az volt, amikor félúton rájöttem, hogy vannak olyan hangulatok a három novellában, amiket össze tudok kötni egy-egy hangzással vagy zenei betéttel, és kvázi ördöggerincet tudok képezni a részek között a háttérben a hangulati elemek alapján. Ez megvilágosodás szerű élmény volt, és igazán meglepett, hogy a spontán megközelítéssel végül egy többdimenziós zenei és hangzásbeli struktúrát sikerült létrehozni kizárólag a hangulatok követése alapján.”

“Kísérleteztem azzal is, hogy a felolvasás tempója és ritmusa, hogyan kapcsolható össze a háttérben zajló zenei elemekkel, anélkül, hogy igazításra lenne szükség a felolvasás eredeti tempójában vagy ritmusában. Ennek eredménye az volt, hogy több szakasznál is gyakorlatilag a felolvasás ritmusára támaszkodva állt össze egy-egy dob groove, és sok helyen hibátlanul illeszkedtek a szöveg közötti szünetekbe a zenei elemek vagy zenei áttűnések akár perceken keresztül. Ezek különösen meglepő és inspiráló élmények voltak munka közben.

Jó pár éjszakai ötletelés és felvételkészítés után, nagyjából másfél hónap alatt sikerült a három részhez összeállítani a hanganyagot, amihez aztán még Balázzsal és Atival felvettünk néhány kiegészítést különböző ütős hangszerekkel és didgeridooval, valamint Ati kreált egy levezető zenét a harmadik novella végére. Június végére jutottak el végül a felvételek a Zsiráf Sound stúdióba Bogyóhoz, aki elképesztő kreatívan állt a szokatlan kavalkád keveréséhez, és sokat hozzá tudott még tenni ahhoz, hogy a hangulati elemek megfelelően működjenek. Azt hiszem, hogy formabontó és egyedülálló alkotást sikerült létrehoznunk, és izgalmasan hangulatos hallgatni való kerekedett az egyébként is erős atmoszférával rendelkező Ördöggerinc novellából.”

A könyvet a fiatal és tehetséges tetoválóművész, Lipka Lilla lenyűgöző grafikái illusztrálják és már előrendelhető itt. A NOW Books & Music nevű kultúr-gerilla projekt gondozásában jelenik meg november 17-én (részletek itt!), melynek célja, hogy alternatívát kínáljon a hazai könyv- és lemezkiadói berendezkedésre, terjesztésre. Független, kortárs, underground, a szavak legnemesebb értelmében, és célja, hogy segítse a fiatal művészeket, különleges irodalmi-zenei projekteket. A kötet elérhető eBookként és merész dizájnnal készült kötetként, melyekhez ajándékba jár a hanganyag.

Nm
fotók: Zsiga Pál

Megosztom.

Comments are closed.

Le ne maradj semmiről! ;)

Kövess minket facebookon, mert kellenek a
jó arcok!
.
 NOWmagazin.hu