Archív

Három, gyors egymásutánjában megjelent beharangozó dal után megjelent az Óriás negyedik nagylemeze, a Minden villany ég. Az elmúlt pár évben keveset hallottunk a zenekar felől, az újra felbukkanásuk viszont nagyot szól!

A 2005 óta működő Óriás legutolsó kis-nagylemze, a 2014-es 0209 (előtte 2013-ban jelent meg teljes nagylemez, a Tűz, víz, repülő) óta szép lassan elhalkultak, az utóbbi egy-másfél évben már csak csendes alkotásba burkolóztak. Ezen időszak gyümölcse a szerzői kiadásban most megjelent Minden villany ég, aminek zenei rendezője, szerzője (két dal kivételével, amit Örményi Ákossal (basszusgitár) közösen írtak) és dalszövegírója a zenekar énekes-gitárosa, Egyedi Péter volt, aki szerint ez az eddigi legfelszabadultabb lemezük; “Már nincs tét vagy külső mérce. Az újra meglelt zenei kíváncsiságunk kiteljesítéséről szólt az elmúlt időszak, hogy merünk-e újra bátrak lenni és félresöpörni a berögződéseinket.” A dobokat továbbra is Nagy Dávid üti, nem is akárhogy. Összesen tíz dal került a lemezre (34 perc), és hármójukon kívül néhány vendég is szerepel a felvételeken, Barbinek Gábor harsonázik, Cserta Balázs baritonszaxofonnal, Subicz Gábor trombitával, és bújtatott meglepetésként a Jazzékiel énekese, Jakab Péter suttog a Soha ne menj vissza c. dalban.

A lemezt indító Senki se fél videója nálunk debütált, mint második lemez-kedvcsináló. Meg is csinálta rendesen, azonnal megszerettem. Nagyon eltalálták a ritmust és a kezdő riffet, kifejezetten fülbemászó a szöveggel együtt, ami egyébként kifejezetten találó. Stabil Óriás dal, a legjobbjaik közé ugrott egyből. A tíz közül ez a leghosszabb dal. A Kezdjük el az első, amiben az említett fúvósok először felbukkannak. Kicsit lassabban indul, de a végére jó húzóssá válik. Nagyon izgalmas hangzása van a fúvósoktól, ez emeli ki az átlagos számaik közül, a hangulata pedig nagyon jó, újrakezdős, önmagukhoz szóló, mégis inspiratív. A Talán a moziban is láttál húzós dal, de a felénél, a kiállás előtti énekkáosz valahogy nem illeszkedik a képbe. Ezután a Soha ne menj vissza jön, ami az eddigieknél nyersebb és karcosabb, grunge-osabb, a szöveg is egy picit elvontabb, itt előkerül a baritonszaxofon is, illetve Fürge suttogása a háttérben. Nagyon erős szám, tele van energiával, letarol. A Máshol Egyedi és Örményi közös szerzeménye, kifejezetten pozitív, könnyedebb, vagy talán a vidámabb, játékosabb a jó kifejezések rá, és valóban, ennél igazán érződik a felszabadultság.

A Dühös víz nagyon furcsán kezdődik, “géphang” énekkel, és ebben ismét előkerül mindhárom fúvós. A gyorsabb és lassabb részek között nagyobb a kontraszt, ettől egy kicsit progrockos hangulata lesz, amire a hangzás is rátesz. A gyorsabb részek nagyon karcosak, “elborultak” és tényleg dühösek, a lassabb részek pedig “poszt-alteresek”, már ha ez a kifejezés létezik egyáltalán. Elsőre talán ettől a daltól idegenkedtem a legjobban, többszöri hallgatás után viszont ez egyik kedvencem lett. Merész. Ezt a Csak az ég követi, szintén fúvósokkal. Ebből a harsonát és a baritonszaxit emelném ki, jó értelemben fura mélységet ad neki, kifejezetten izgalmas hangzása van, de maga a dal összességében mégsem fogott meg igazán. A Fény volt az első, ami a lemezről kikerült. Az Óriástól kicsit szokatlan hangzása van, de ez tetszik benne, emellett nagyon szépen építkezik és halad a visszafogottan katartikus befejezés felé, a lemez dalszövegei közül is az erősebbek közé tartozik. A rossz és a szép megint csak keményebb, karcosabb dal, pörgős, lendületes, vérbeli koncertdal lesz belőle. A lemezt záró Szólj, ha fáj-ról, egész pontosan az első 20 másodperc dob- és gitárindulásáról valamiért a synthpop hangzás jut eszembe. Ez a legnyugodtabb dal a lemezen.

Minden villany ég cím igen találó, mintha a csendből, sötétből most újra a fényben lennének. Tényleg érezhetően felszabadultak, kötöttség nélküliek a dalok, a legtöbb tényleg bátor és újszerű, mégis megtartja az Óriástól megszokott stílust és hangulatokat, ugyanakkor pozitívabb hangvételű is, mint egy óriási megkönnyebbülés. A zenekart nyárig egyetlen egyszer láthatjátok élőben, mégpedig a lemezbemutató koncerten az A38-on, február 18-án (részletek itt). Vendégük a Tej lesz, ne hagyjátok ki!

Décsy Eszter
kezdőkép: Kósa Péter

Megosztom.

Comments are closed.