Archív

Az utóbbi évek egyik legszebb képi világú mozija érkezett hozzánk alig két hete; kult-manga és -anime színes-szagos élőszereplős feldolgozása, a Ghost in the Shell. Erős cyberpunk sztori Scarlett Johanssonnal a főszerepben.

Masamune Shirou 1989 és 1991 között megjelent cyberpunk mangájából először 1995-ben készült mozgókép, azonos címmel, ez lett Mamoru Oshii kult-animéje, ami hozzájárult a japán rajzfilmes műfaj világszerte ismertté válásához. Az anime több folytatást is megért, rengeteg filmet inspirált (pl. Mátrix). A most mozikba került filmadaptáció ezeket veszi alapul, de inkább átdolgozás, mint remake, pedig sok jelenetet egy az egyben át is emeltek az eredetiből.

Az erősen disztopikus, Philip K. Dick-i cyberpunk jövőben játszódó sztori főhőse Mira Killian, a 9-es részleg nevű egység őrnagya (Scarlett Johansson), aki olyan cyborg (ember-robot keresztezés), amit a Hanka Robotics cég fejlesztett ki: teljesen szintetikus testbe helyezett emberi agy, amit a fulladásos halálból mentettek át, ám múltjára nem emlékszik, csak kép- és hangfoszlányok villannak be időnként. Killian őrnagy feladata cyberterroristák felkutatása és megsemmisítése. A Hanka Robotics több magas beosztású dolgozója ellen merényletet követ el egy Kuze nevű ismeretlen terrorista, az őrnagy és csapata pedig nyomozni kezd, hogy levadássza. Már a történet elején kiderül, hogy Mira erős identitászavarban van, robotnak túl emberi, embernek pedig túl szintetikus, de ezt tetézve a nyomozás során még a saját múltjával is szembe kell néznie, ott is akad bőven felderíteni való szál, amik persze egy ponton összeérnek.

Az akciódús kriminek ígérkező sztori senkit ne tévesszen meg, bár amerikai produkcióról van szó, a történet gyökere japán, a rendező, Rupert Sanders angol, a színészgárda pedig mintha direkt a térkép legkülönbözőbb pontjairól lenne verbuválva. Megjegyzem, nagyon jó választások egytől egyig. Ez nekem inkább bizalomgerjesztő volt. Az eredeti anime (és annak folytatásai) sokkal jobban belemegy az ideológiai, morális, etikai és önismereti, identitástudattal kapcsolatos kérdésekbe és fejtegetésekbe, mint ez a film, ennyiben bizony inkább amcsi. A film középtempóban mesél, és nem megy nagy mélységekig a lélek – avagy szellem, ahogy a filmben nevezik – mibenlétének fejtegetésébe, holott pont ez a történet sava-borsa; a szellem határozza meg az embert? A humanoid agy? A kibernetikus test már elveszi az emberi agy emberi mivoltát, még ha tökéletes mása is egy emberi testnek? Emellett a másik fontos kérdéskör, szintén a főhősünk szemüvegén és gondolatain keresztül prezentálva, hogy vajon a tetteink, vagy az emlékeink határozzák-e meg, hogy kik vagyunk. És vajon mennyire megbízhatóak az emlékeink?

A disztópia és a cyberpunk többnyire kéz a kézben jár, és nemcsak a sötétség és neonfények, az égig érő szuperpoliszok és az utca mocska miatt olyan mértéktelenül nyomasztó ez a világ, hanem azért is, mert pontosan érezzük, hogy a saját jelenünk morális buktatóira reflektál. És épp ez az összetett és izgalmas reflexió lett némileg lebutítva a Ghost in the Shell filmben. Szerencsére azért még így is bőven akad benne filozofálgatnivaló. Amivel viszont kompenzálja néhány magyarázat hiányát, az bizony a látványvilág. Elképesztően erős és lenyűgöző képeket és atmoszférát teremtettek a filmben az első képkockától az utolsóig. Gyönyörű munka. Ha másért nem, már csak ezekért a képekért érdemes megnézni a filmet. Scarlett Johanssont eddig is szerettem, és láttam már drámaibb alakítást tőle, de itt is magas szintet hoz; a mozgása végig olyan, hogy látszik, a karakternek robot mivoltából adódóan nincs igazi testtudata, fogalma sincs, milyen, ha a ruha szövete a bőréhez ér vagy szorít a nadrág, nem tudja milyen arcot tapintani érzékien, ahogy a fájdalmat sem érzi. Megtanulta használni a testét, de az tökéletesen érzéketlen a külvilágra. Megjegyzem ez is egy olyan gondolatfelvetés, amit feldobnak egy röpke leszboszi jelenetecske erejéig, aztán hagynak lógni a levegőben.

A gondolatiságbeli le nem csapott magas labdák ellenére is nagyon élveztem a filmet, teljesen beszippantott ez a szinte tapintható és részletgazdag, szépen komponált látványvilág, amit az alkotók teremtettek. Kifejezetten ajánlott mozi.

Décsy Eszter

Megosztom.

Comments are closed.

A lájk felmelegít, és tele van C-vitaminnal.

Kövess minket facebookon!

 

 NOWmagazin.hu