Archív

Vízcsap és büszke gém, éles szemmel elkapott ritka pillanatok, a történelem nagy alakjai más szemszögből, ismert és ismeretlen arckifejezések, visszapillantóból lopott csók, meg az esernyős Eiffel-tornyos. Jórészt fekete-fehér fotók, amiket jól ismerünk, és ennél még több. Hatalmas retrospektív kiállítás nyílt Elliott Erwitt munkáiból a CAPA Központban.

“A fényképészet Woody Allenjeként is gyakran emlegetett Elliott Erwitt képein legtöbbször hétköznapi jelenetek vagy meglepő szituációk jelennek meg. A fotók egyik legfontosabb közös vonása a bennük rejlő humor és irónia.”

fotó: Capa központ

 

Az 1928-ban született, máig aktív dokumentarista fotográfus, Elliott Erwitt az 1940-es években kezdett fotózni. Elképesztő, közel hetven évnyi munkássága alatt bejárta a világot. 1953-ban Robert Capa meghívására csatlakozott a MAGNUM fotóügynökséghez, melynek azóta is tagja. Főként fekete-fekér képekein lenyűgözően pontos kompozícióban ábrázolja történelmünk nagy alakjaitól kezdve a hétköznapi emberekig bárkit, akit lencsevégre kapott, hol szeretettel, hol iróniával. Olykor pedig a kompozíciót ellensúlyozva, a pillanatnyi történést elkapva asszimetriával, meglepő perspektívákkal dolgozik. Képein nem csak emberek jelennek meg, hanem a valóságból jó érzékkel kiharapott részletek, mint egy utcasarok egy irányba mutató táblái, vagy a felülről fotózott autópálya. Tájképei többek egyszerű látképnél, hangulatokat, életérzést közvetítenek a néző felé. Elképesztően erős és atmoszfériukus fotói odaszögezik az embert.

Párizs, Franciaország, 1989 © Elliott Erwitt / Magnum Photos

 

A nemrég nyílt Retrospektív c. kiálítás a hatalmas munkásságának legjobb és legismertebb képeit vonultatja fel egy tematikus csoportokra bontva: Tengerpartok, Nemek, Városok, Absztrakciók, Múzeumlátogatók, Kutyák, Gyerekek, Nők, Hírességek. A termeket (témaköröket) járva magába szippant a képek hangulata, Erwitt-tel együtt utazunk a világban. Sokszor olyan együttállásokat kapott el, amik megmosolyogtatnak, rácsodálkoztatnak a világra. Ilyen például a lábakat és lólábakat megörökítő fotó, a gazdája mellett felugró kutya, az argentin kereszt és mellette a kólareklám, vagy a múzeumban a szobrok mellett álló kislány. A humor mellett képein ott a romantika; a visszapillantóból elkapott csók, a képsorozat egy párról egy párizsi szökőkútnál, vagy a híres esernyős-ugrós az Eiffel-torony előtt. Más képeken mély drámát és feszültséget látunk; kisfiú a pisztollyal, Robert Capa édesanyja a fia sírjára borulva.

Őrületesen jól megkomponált kiállítás az egyik legnagyobb, még ma is élő fotós munkáiból, amivel párhuzamosan egyébként barátja, a korábban elhunyt Robert Capa haditudósítási képeiből is látható egy kisebb kiállítás Robert Capa, a tudósító címmel december 31-ig. Éles a kontraszt a két tárlat között, érdemes inkább külön nézni őket, részben a mennyiség, részben a hangulat miatt is. Míg Erwitt munkáitól könnyedség és a világ szépségének mosolya ül ki az arcunkra, Capa háborús képei lenyűgözőek, ám nyomasztóak is egyben. Mindezzel együtt kihagyhatatlan kiállítások, nézzétek meg!

Décsy Eszter
borítókép: Capa Központ

A kiállítás szeptember 10-ig látható a CAPA Központban, felnőtt belépő: 1500 Ft.
Kurátorok: Csizek Gabriella, Barkóczi Flóra
Ezzel párhuzamosan a Mai Manó Házban Elliott Erwitt Magyarországon készült képeiből látható egy válogatás.

Megosztom.

Comments are closed.

Csak a lájk ad erőt

és mindent lebíró akaratot!

Kövess minket facebookon!