Archív

Korábban is követtem Gyémánt Bálint munkásságát, volt szerencsém élőben is hallani. Épp ezért nagyon örültem, mikor láttam, hogy végre hallgathatóvá vált a trióval készült albuma, a True Listener. A Bálinttal történő beszélgetés során több érdekes témát is érintettünk.

Rengeteg albumon hallhatott már a nagyérdemű, mégis ez az első saját néven futó lemez. Miért kellett eddig várni rá?
Jogos a kérdés. 19 évesen az első saját nevem alatt futó zenekarom nagyon hasonló volt, persze más tagokkal, de ugyanilyen formáció, amellyel végül nem jelentettünk meg albumot. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem elvégzése után hihetetlenül besűrűsödtek a dolgok. Rengeteg koncert, utazás és lemez várt rám, a közönség elsősorban a Harcsa Veronikával közös formációimból ismerhet. Először csak vendég voltam a quartetjében, évekkel később más tagokkal közösen alapítottuk a Bin-Jip nevű kísérleti elektronikus zenét játszó formációt, majd néhány éve egy akusztikus duót, mellyel messze a legaktívabb vagyok. A sok fantasztikus élmény és zenei kihívás mellett megfogalmazódott bennem az igény, hogy saját név alatt futó zenekart vezessek, amely kizárólag csak a saját zenei gondolataimnak ad teret. Persze ez mit sem érne a remek zenésztársaim nélkül.

Mikor kezdődött el a munka a True Listenerrel? Hogyan indult a folyamat?
Először a megfelelő partnereket kellett megkeresnem. Csízi László és Fonay Tibor személyében pedig csodás muzsikusokra és remek barátokra leltem. Majdnem egy évig úgy próbáltunk, hogy nem álltunk színpadra. Egyik koncertet követte a másik, majd idén januárban rögzítettük a lemezt a Budapest Music Centerben, amely intézmény végül a lemez kiadását is örömmel vállalta. A lemezbemutató koncert is házon belül, az Opus Jazz Clubban lesz.

Mesélj egy kicsit a dalok háttértörténetéről! Mit érdemes tudni róluk?
Instrumentális zenénél ez elég nehezen tettenérhető, de a kompozíciók az én személyes történeteimet dolgozzák fel. Rengeteg dolog történt velem az elmúlt néhány évben, egy lemez pedig csodás lenyomata egy időszaknak, boldog vagyok, hogy végre szó szerint az asztalra tehetem.

Melyik dal áll a legközelebb hozzád az új albumon szereplőek köl?
Mindig változik, de talán a címadódal, a True Listener. Zeneileg azért is fontos, mert megtanított arra, hogy merjek hinni a saját kompozícióim erejében, és nem kell izgulnom amiatt, hogy vajon elég mutatós, virtuóz vagy katartikus-e a zeném ahhoz, hogy érdekes legyen. Persze ettől még nem biztos, hogy bármelyik igaz lenne rám, de legalább nem feszengek ezen többé. :)

Mik inspirálnak a dalszerzés során? Kik voltak a legnagyobb hatással az egész eddigi karrieredre?
Nehéz lenne ezt konkrétan megmondani, az inspiráció szinte bármiből fakadhat. A legnagyobb hatással talán azok az emberek vannak rám, akiket hallgatok és akikkel együtt játszom. De persze nem kizárólag zenei élmények motiválhatnak. A bookletben nem feltűnő helyen, de látható, hogy az egész lemezt a nagymamámnak ajánlom, akit idén veszítettem el. Ettől függetlenül nem szomorú az anyag, sőt inkább nevezném optimistának.

Hogyan esett a választás Shai Maestro zongoristára, mint vendég? Beszélhetünk bármilyen közös múltról, ami segíthetett a döntésben?
Shait jópár évvel ezelőtt a Művészetek Palotájában láttam az Avishai Cohen Trio tagjaként és óriási hatással volt rám. Sokáig tartott, amíg megfogalmazódott bennem, hogy mi lenne, ha meghívnánk erre a lemezre. Írtunk neki egy emailt, amelyre válaszolt, majd amikor legközelebb itthon játszott, a koncertje után együtt vacsoráztunk. Nagyon nyitott, készséges és rendkívül felkészült volt a közös munka során. Óriási élmény és inspiráció volt a lemezkészítés és a közös koncert is. Rengeteget tanultunk belőle, talán ez volt a legnagyobb ajándék, amit ebből az együttműködésből kaptam.

Magyarországon mennyire népszerű a jazz gitározás? Mit ajánlanál azoknak, akik ezzel foglalkoznak, mire érdemes a leginkább odafigyelni?
A rengeteg gyakorlásra! :)
A viccet félretéve a koncertezés mellett aktív tanár is vagyok a Bartók Béla Konzervatórium és a Kőbányai Zenei Stúdió intézményeiben. A tanítás számomra sokkal inkább egy tapasztaltabb ember útmutatását, segítségét jelenti. Örülök, hogy rengeteg fiatal tehetséges zenésszel dolgozhatok nap, mint nap. Ehhez a szakmához rengeteg kitartásra és szenvedélyre van szükség, ezekkel jó ha felvértezi magát az ember, ha a pályára szeretne lépni.

Egy jazz zenéhez nem szokott fül számára mit mondanál, ha el akarna indulni ezen az úton? Hol érdemes elkezdenie?
Bárhol! Én próbáltam már a kávét és az alkoholt is, de valahogy egyik sem nekem való, szinte sosem fogyasztok egyikből sem. Ez nem jelenti azt, hogy ezek ne lennének másnak finomak, ez csak az én ízlésemből egy lenyomat, ami persze az évek során változhat. Egyszerűen jó lenne ha le tudnánk vetkőzni a negatív prekoncepciókat és előítéleteinket. Ha az ember megpróbál nyitott füllel és szívvel közelíteni a környezetéhez, olyan dolgok jelenthetnek örömforrást, amelyekről előtte nem is gondolta volna. Merni kell kísérletezni a zenével is, érdemes esélyt adni olyan muzsikáknak, amelyeket még sosem hallgattunk előtte. Ez a True Listener alapüzenete szó szerint és átvitt értelemben is.

Mik a tervek a közeli és a távolabbi jövőben egyaránt?
Harcsa Veronikával nagyon készülünk a 2018-as év tavaszára, ugyanis ekkor állunk színpadra először a vadonatúj quartet formációnkkal. A jövő év eleje főleg erről a zenei anyagról fog szólni. Mindig nagy izgalommal várom, ahogyan a formálódó kompozíciók elnyerik végleges formájukat. Ráadásul egy csodálatos belga ritmusszekcióval dolgozunk majd, nagyon várom a közös munkát. Ha minden jól megy, egy év múlva ilyenkor rögzíthetjük az anyagot, remélhetőleg 2019 elején kézbe is vehető lesz az eredmény, szóval addig biztosan nem unatkozunk…

Salvai Ádám

A lemezt élőben először most pénteken, szeptember 29-én hallgathatjátok meg az Opus Jazz Clubban.

Az NKA – Cseh Tamás Program támogatásával

Megosztom.

Comments are closed.

A lájk felmelegít, és tele van C-vitaminnal.

Kövess minket facebookon!

 

 NOWmagazin.hu