Archív

Individualitás, magány, férfifélelmek elevenednek meg Edgar Allan Poe novellájának költői, komplex és agresszív adaptációjában, amit Marcio-André de Sousa Haz brazil filmrendező, író és vizuális művész vitt vászonra, és hamarosan megnézhetjük a KINO moziban. A filmről magát a rendezőt és a film főszereplőjét, Szőllőssy Balázst kérdeztük.

Poe 1840-es novellája az individualizmus és a magány tömör levonata, ami ma, 2017-ben ugyanúgy megállja a helyét. A sötét és kaotikus kora-Viktoriánus London analógiája a mai Budapest nyomasztó, égig érő épületei, a történet pedig a város és a benne élők tanulmánya. A “szem” az író (Szőllőssy Balázs), aki szokásos újságolvasása közben reflektál a városi elidegenedésre egy Moszkva téri kávézóból. Titokzatos szerelme (Dobosi Anett) és a kávézó másik vendége (Sütő András) elkalauzolják a hiperrealista Budapest labirintusán keresztül a hármuk közötti bizarr kapocs felfedezéséhez. “Szerencsések voltunk, hogy még hajszállal az előtt forgathattunk a Moszkva téren, hogy felújították és átnevezték volna. Az utómunka során létrehoztunk egy látóhatár nélküli városképet, amely jól kiegészíti a film klausztrofób hangulatát.” – mondta Kántor László producer.

“Akkor kezdett érdekelni ez a novella, amikor egy filozófiai esszét olvastam a modern egyéniségről. Tizenéves korom óta nagy rajongója vagyok Poe-nak, de addig ez az írása kissé elkerülte a figyelmemet, és ekkor vettem észre, hogy mennyire más narratívával dolgozik ebben a történetben.” – mondja Sousa Haz – “Ez az egyik korai novellája, amelyben a tapasztalatok sokféleségének lehetőségeit boncolgatja, kifejezetten férfi szemszögből, ráadásul van benne valami ógörög, platóni értelemben vett homoerotikusság a háttérben, mindez gótikus csomagolásban, dekadens színezettel tálalva. Mindig piszkált, hogy a főhős vajon miért kezdi el ok nélkül követni az ismeretlent, így egy kritikai adaptáció mellett döntöttem, ahol a nő a férfi félelmeit testesíti meg, és ebben különbözik a film Poe narratívájától. A filmben megjelenő nőalak a biztonságérzet hiánya is lehet, amit a világ iszonyatosan gyors tempójú növekedése szül az emberekben.”

A klusztrofób, látóhatár nélküli városképet Sousa Haz maga készítette az utómunkálatok során CGI nélkül. “Volt egy kép a fejemben erről a kaotikus, labirintusszerű, ciklikus városról” – fojtatja a rendező. – “Olyan művészek inspiráltak, mint Laura Kicey és Filip Dujardin. Szerintem elválaszthatatlan a tömeg és a “név nélküli város” ideája, ami valójában egy önálló karakter a filmben; egy végtelen város a végtelen tömegben. Ez a klausztrofób díszlet pedig szükséges ahhoz, hogy elmesélje ezt a mocskos “szerelmi” történetet.” A film az író szemszögéből követi a történetet, akit a költő Szőllőssy Balázs alakít, korábbi színészi tapasztalatok nélkül, és akitől tökéletesen távol áll a színészi világ, és igazából sosem tudta elképzelni, hogy lehet ezt a mesterséget űzni, de a rendező unszolására végül beadta a derekát. “Ami számomra izgalmas benne, az az, amilyen tömörséggel és plasztikusan ír a városi elidegenedésről 1840-ben Poe – de ami még izgalmasabb, az az volt, ahogy a forgatókönyv játszott ezzel a szöveggel, és ahogy utána Marcioék megalkották az egész képi világot XXI. századira” – mondta Szőllőssy.

A város már rég óta foglalkoztatja Sousa Hazt, aki már két könyvet is szánt a témának. Korábbi alkotásait alapján a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon Aranymedve-díjjal kitüntetett Walter Salles a fiatal brazil művészek egyik legtehetségesebbjének nevezte. A tömeg embere című kisfilm a rendező első olyan filmje, ahol színészekkel és párbeszéddel dolgozott. A munka közel két évig tartott, amiről így mesélt: “Voltak hibák, amiknek a kiegyengetésén nagyon sokáig dolgoztam, de közben más filmes munkáim is voltak. Azt akartam, hogy ez a film a lehető legközelebb álljon ahhoz, amit eredetileg elképzeltem, és ez rengeteg munka volt, ráadásul a forgatókönyv is sokat változott a munka során.”

A filmet november 22-én mutatják be a KINOban, de máris bekerült néhány nemzetközi versenyprogramba, és látható lesz majd Rio de Janeiroban és São Pauloban is. Tervezik, hogy egy könyv-DVD csomagot is készítenek, amiben a film mellett werkfotók, az eredeti novella, a forgatókönyv, esszék és egyéb csemegék kapnak majd helyet.

Décsy Eszter 

Megosztom.

Comments are closed.

A lájk felmelegít, és tele van C-vitaminnal.

Kövess minket facebookon!

 

 NOWmagazin.hu