Archív

Az élet úgy hozta, hogy az utóbbi időben nem igazán mélyedtem el a zene bugyraiban, bármely műfajról légyen is szó. Valószínűleg pihenőt tartott a lelkem egy picit, hogy a tavasz közeledtével újult erővel élhessem át a muzsika nyújtotta örömöket. Elöljáróban viszont ennyi: az Úzgin Űver nemrégen megjelent Patak címet viselő lemeze által eddig nem ismert zenei élménnyel gazdagodtam.

Bevallom, számomra ezidáig nem volt ismert a formáció; bár egy kis utánajárás után egyértelművé vált, hogy a műfajában kultikus bandával van dolgunk. A kecskeméti zenekar megalakulása 1991-re nyúlik vissza és rövid, összefoglaló jelleggel kellemes, megnyugtató világzenét játszanak. A nevük egy mongol eredetű helységnevet takar, ahol ősi, kultikus temetkezési területet tártak fel. A leírás szerint a jelentése talán ilyesmi lehet: vízben szegény terület, szegény aratás. Az együttes erőssége mindenképpen abban áll, hogy a műfajon belül is igen egyedi hangzásvilággal rendelkeznek.

minél többet hallgatja az ember, annál több kis apró nüanszot fedez fel a hangszerelésben.

Valójában minden trendet nélkülöző stílust alakítottak ki az évek során és a munkásságukra a most bakelit formátumú kiadvány tette fel a koronát, amely a Mana Mana Records gondozásában jelent meg. Nos, a sajátos hangzást alapvetően különböző zenei stílusok elemeinek keveredésével érte el a zenekar, vagyis elektronikus, rock, akusztikus, folk, illetve pszichedelikus zúzás is előfordulhat a szerzeményekben. A lényeg, hogy mindez nem egy befogadhatatlan katyvasszá áll össze, hanem egy teljesen egyéni hozzáállást, hangzásvilágot, hangulatot eredményez. Egyébként minél többet hallgatja az ember, annál több kis apró nüanszot fedez fel a hangszerelésben. Különböző vidékek népzenéje keveredik az alkotásokban, melyek nagyon aprólékosan megtervezve állnak össze egy nagy egésszé. Ez a sokszínűség pedig egy különleges zenei utazásban részesíti a hallgatót.

A Patak az együttes 8. albuma és a három alapító tag, Farkas Marcsi (hegedűs), Majoros Gyula (fúvós) és a Homoki Péter (gitáros és a lemez producere) munkájának eredménye. A lemezen 6 új szám szerepel; a címadó szerzemény a Patak, 16 percben hömpölyög és viszi el a hallgatót egy másik dimenzióba, kerülve a hagyományos recept szerinti világzenei elemeket. Ez a nyugodt, pszichedelikus hangulat uralja az album egészét. Mindez kiegészül a gazdagon, mégis mérsékelt aprólékossággal kidolgozott hangszereléssel. A kedvencem a Shirat HaYam c. dal, amely a vendégénekes, PollyFlow közreműködésével készült el és a szerzeményben héber nyelven énekel a Vörös-tengerről. Egyszerűen csodálatos, mi mást is mondhatnék.

A lemez sajátságos, egységes hangulattal rendelkezik; szerkesztett, tudatos kompozíciót tükröz. Azt vettem észre, hogy nyári, fesztiválozós hangulatba kerültem. Legszívesebben már egy Úzgin koncerten ücsörögnék a szabad ég alatt egy hideg üccsivel a kezemben és Úzgin Űver életérzéssel a szívemben.

Csekkoljátok őket facebookon is!

Libus Ágnes

Megosztom.

Comments are closed.

Le ne maradj semmiről! ;)

Kövess minket facebookon, mert kellenek a
jó arcok!
.
 NOWmagazin.hu