Archív

Csalódás, menekülés, útkeresés – a Vasfüggöny idején felcseperedő generáció memoárját írta meg új lemezén a SatellesSome Got Saved címmel. Fontos lemez lett, ássuk bele magunkat!

Bevallom őszintén, a hardcore nem az én világom, még ha a dallamosabb fajtából is való, de időről időre belefutok, hiszen elég erős itthon ez a színtér. Akkor tud megfogni egy-egy zenekar, ha annak ellenére is átjön az üzenetük, hogy a fülem a lágyabb zenére van ráállva. A Satelles esetében az üzenet erősen társadalmi, és olyan hangos, hogy azonnal kikerekedik a szemem és bólogatni kezdek, bizony, itt a srácok tényleg mondanak valamit. Két éve például a 7th Circle (The Devil Behind The Mask) c. videójukkal és a családon belüli- és a nők elleni erőszak ellen kampányoltak, a bandcampes bevételeiket pedig a NANE munkájának segítésére ajánlották fel.

Olyan éveket élünk, amikor a társadalmi problémákról kell, muszáj beszélni, és a négytagú banda (Bokis Balázs – ének, Tarján Zoltán – gitár, Kubik Tamás – gitár, Bali Dávid – basszus, Hornyák Kristóf – dob) második lemezén ez nagyon koncepciózusan van összefogva. A nemrég megjelent Some Got Saved ugyanis – ahogy ők fogalmaznak – a Berlini fal leomlása után születettek, a Vasfüggöny idején felcseperedő generáció memoárja, ami a Pongo Pongo Collective gondozásában jelent meg itthon.

„A lemez a rendszerváltásról és annak utóhatásáról szól, az azóta felnőtt nemzedékről, akik keresik a helyüket a világban, csalódnak, keresnek, menekülnek. Nekik címezzük ezeket a dalokat, mert mi is csalódtunk, kerestünk és menekültünk eleget, de hisszük, hogy a bolyongás nem tart örökké.”

A lemez a rendszerváltás környékére ugrik vissza, a poszt-szovjet korban felnövő csalódott generáció gondolatait fogja egybe, azokét, akik az utóbbi években nyugatra vándoroltak biztosabb egzisztencia reményében, itthagyva családot, barátokat, gyerekkori emlékeket. A lemez intrója – Always Young – valójában az idősebb George Bush 1989 nyarán a Közgázon elhangzott beszédének részlete, ahol olyanokat mondott, hogy “At every demonstration, the majority is always young”. Pedig akkor még nem tudhatta, hogy közel 30 évvel később ez mennyire igaz és aktuális lesz. Már önmagában a dalcímekből is ki lehet logikázni ezt-azt; Time Stands Still, Dreamcatcher, Abandoned Kingdom, de érdemes a szövegeket átolvasgatni, szerencsére Bandcampen fenn van mind. A Time Stands Still-t egyébként Gothár Péter zseniális Megáll az idő c. filmje ihlette, alap film, csekkoljátok, ha kimaradt volna. A dal végére stílusosan odaillesztették a színészóriás, Őze Lajos szavait: “Aki kérdez, az faggat, mert őt is faggatják. Tanulj, jegyezd meg a tananyagot, mondd vissza nekik! Ne ellenkezz, ne szólj soha feleslegesen!” 

Amellett, hogy a Satelles fontos lemezt írt szövegileg, nem lehet elmenni amellett, hogy zeneileg is teljesen egyben van, nagyon erőteljes, elsöprő, húzós, és egy pillanatra sem ül le. Érezni rajta a csalódás okozta feszültséget, a belső konfliktusok szülte szorongást, és az ezekből feltörő dühöt. A bemutatója május 19-én lesz az A38 HajónBluesbreaker, a HANØI és a T O U C H társaságában, nézzétek meg őket élőben is!

Décsy Eszter
fotó: Ancza Krisztina

Facebookon itt találjátok őket

Megosztom.

Comments are closed.

Le ne maradj semmiről! ;)

Kövess minket facebookon, mert kellenek a
jó arcok!
.
 NOWmagazin.hu