Archív

Tegnap a Téli Fekete Zajon jártunk a Dürer Kertben, ami a nyári fesztivál egynapos, decemberi különkiadása. Pár év kihagyás után idén szervezték meg újra a Fekete Zajt, amelyre eredeti helyszínén, a mátrai Sástó partján került sor augusztusban és a 3 nap alatt többek között az Igorrr, a Crippled Black Phoenix és Anna von Hausswolff is fellépett. A 2019. nyári fesztivál időpontja már bejelentésre került, de addig is a szervezők összehoztak egy téli extra napot és a tavalyihoz hasonlóan az idén is sikerült jobbnál jobb zenekarok meghívásával kedveskedni a Zajongóknak.

A 2018-as év méltó zárásaként 4 színpadon közel 20 koncerten vehetett részt a közönség, illetve kiállítás és hajnalig tartó afterparty várta a látogatókat. A viszonylag korai kezdésnek köszönhetően a nagytermes Dear Deer fellépéséről lemaradtam, viszont az olasz Geometric Vision koncertjét sikerült elcsípni. A Dear Deer nosie alapú post-punkja helyett kaptam egy jó adag darkwave hangzást, a sodró hangulatú tánczene gitárral, basszusgitárral kiegészítve nagyon ütött a színpadon. A headlineres nagyterem mellett a Room 041 is tartogatott izgalmas fellépőket; a 2001-ben alakult Jazzékiel magasan vitte a prímet a hazai előadók közül. Az alternatív jelző közel sem elég az együttes műfaji meghatározásához. A kimunkált zenei megoldások nagyon egyéni hangulatot árasztanak, amely tegnap este is kiemelte a srácokat a hazai mezőnyből (olvass róluk többet itt).

A VHK nagytermes koncertjén már szinte mozdulni sem lehetett és így volt a Dürer Kert többi helyszínét összekötő folyosókon is, illetve a mosdó és az italpultok környéke is dugig megtelt. A Grandpierre Attila vezette VHK „sámán punkja” a tőlük megszokott módon katartikus élményben részesített mindenkit. Az átfedések miatt szinte lehetetlen küldetés volt az előzetes menetrend szerinti produkciók megtekintése. A fotelbárban a ’80-as évek synth dallamait minimalista hangzásban előadó bécsi duó, Mitra Mitra és a matekos post-metalt toló Arkas fellépését egy rövid időre azért sikerült meglesni.

A headliner She Past Away koncertjét szintén nagy érdeklődés övezte. A darkwave műfajban tevékenykedő csapat a ’80-as évek hangzását a poszt-punk gitármegoldásokkal és a török nyelvű dalszövegek segítségével újította meg és tette egyedivé. Akinek futotta az energiájából, megtekinthette az electro-industrial zenét játszó Rabia Sorda fellépést, ami a Hocico-ból ismert, Mexikóból származó Erk Aicrag mellékprojektje. Az est folyamán helyet kapott még többek között a ’18-as nyári Zaj egyik hazai közönségkedvence, az Entrópia Architektúra, vetítőgépek és a post-rock metszéspontjában játszó győri zenekar, a Pozvakowski. A kissé elborultabb vonalat hozó, kísérletező, elektronikus zenét játszó Anez, a szintén különc, noise-synth-waltz zenét játszó szegedi Lajka, a súlyos hangulatú post-metal rituálékat bemutató Svoid, vagy a mocsári party metálban utazó pécsi Longbong. A minden szempontból sikeres rendezvényt afterparty zárta és hamarosan itt lesz a nyári Fekete Zaj Fesztivál 2019 is. Találkozzunk ott!

Libus Ágnes
fotó: Somogyi Lajos / BandsThroughTheLens

A cikk az NKA – Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program támogatásával készült

Megosztom.

Comments are closed.